У статті досліджується зміст та особливості інтеграції психолого-педагогічних знань у процес професійної підготовки вчителя початкової школи.
Передусім з’ясовано, що взаємозв’язок психолого-педагогічних знань зумовлений актуальними викликами сучасної освіти, зокрема впровадженням компетентнісно орієнтованого підходу, принципу дитиноцентризму, особливостями навчання та виховання сучасної дитини цифрового покоління, а також необхідністю забезпечення здоров’язбережувальної функції освіти в умовах постійної тривоги та стресу.
Досліджено зміну наукових поглядів на проблему взаємозв’язку педагогіки та психології, становлення та розвиток психопедагогіки як нової міждисциплінарної галузі знань та виникнення поглядів на процес інтеграції цих галузей знань. Обґрунтовано, що інтеграція відповідних знань забезпечує практико орієнтований характер та спрямована на їх використання у практичній діяльності вчителя.
З’ясовано, що інтеграція психолого-педагогічних знань у професійній діяльності змінює якість освітнього процесу та підвищує ефективність усіх його складових: діяльності учня та вчителя, власне освітнього процесу, освітнього середовища школи.
Окреслено відповідні рекомендації щодо вдосконалення освітніх програм у ЗВО України через впровадження спецкурсу «Психолого-педагогічні основи розвитку сучасного молодшого школяра», розроблено його змістове наповнення.
This article examines the content and key features of integrating psychological and pedagogical knowledge within the professional training of future primary school teachers. The integration of these domains is shown to be driven by contemporary educational demands, including the implementation of a competence-based approach, a focus on child-centered education, the unique characteristics of teaching the digital generation, and the need to support the health-preserving function of education amid ongoing anxiety and stress.
The study traces the evolution of perspectives on the relationship between pedagogy and psychology, the emergence and development of psychopedagogy as a new interdisciplinary field, and the conceptual foundations for integrating these areas of knowledge. It is argued that such integration promotes a practice-oriented approach, enabling the effective application of theoretical knowledge in teachers’ everyday professional activity.
The findings demonstrate that integrating psychological and pedagogical knowledge enhances the overall quality of the educational process and improves the effectiveness of its core components: the student, the teacher, the instructional process, and the broader school environment.
The article concludes with practical recommendations for improving teacher education programs in Ukrainian higher education institutions, including the introduction of a specialized course entitled “Psychological and Pedagogical Foundations of the Development of the Modern Primary School Student”, along with a proposed content framework for its implementation.