У статті проаналізовано наукові дослідження та публікації про вплив засобів масової інформації на розвиток критичного мислення дітей, на їх здатність аналізувати інформацію, про маніпулятивні технології в засобах масової інформації. Українські вчені підкреслюють, що доступ дітей до різних джерел інформації без відповідного навчання навичок критичного аналізу може сприяти формуванню стереотипного мислення та підвищувати ризик дезінформації.
Констатовано, що соціальні медіа можуть стати ефективним інструментом розвитку аналітичних навичок завдяки інтерактивності, доступу до різноманітних джерел інформації та можливості брати участь у дискусіях, але цей процес залежить від рівня цифрової грамотності школярів, їхньої здатності оцінювати інформацію та протидіяти маніпуляціям.
Проаналізовано, як саме алгоритмічна персоналізація впливає на здатність дітей критично оцінювати інформацію, які механізми маніпуляції використовуються в соціальних мережах для посилення когнітивних упереджень та які освітні стратегії можуть допомогти подолати ці виклики. Це дослідження дозволить запропонувати більш цілісний підхід до формування критичного мислення у дітей в умовах цифрового середовища.
Висвітлено різні форми маніпуляцій у соціальних мережах, основні загрози для критичного мислення: алгоритмічна сегрегація контенту та “інформаційні бульбашки”, маніпулятивний контент і дезінформація, розвиток кліпового мислення, ефект масового впливу та групового мислення, акцентовано, як це впливає на підлітків.
Розглянуто шляхи вдосконалення критичного мислення через соціальні мережі, а саме охарактеризовано ефективні стратегії, які можуть допомогти підліткам покращити критичне мислення за допомогою соціальних мереж: розвиток навичок фактчекінгу, формування звички аналізувати контент, участь у дискусіях та розвиток аргументованого мислення, використання освітнього контенту у соціальних мережах.
Доведено, що соціальні мережі можуть бути ефективним інструментом розвитку критичного мислення, якщо школярі володіють навичками аналізу інформації, фактчекінгу та розпізнавання маніпуляцій.
The article analyzes scientific research and publications on the influence of mass media on the development of children's critical thinking, on their ability to analyze information, and on manipulative technologies in the media
Ukrainian scientists emphasize that children's access to various sources of information without appropriate training in critical analysis skills can contribute to the formation of stereotypical thinking and increase the risk of disinformation.
It has been found that social media can be an effective tool for developing analytical skills due to interactivity, access to various sources of information, and the opportunity to participate in discussions, but this process depends on the level of digital literacy of schoolchildren, their ability to evaluate information, and counteract manipulation.
It analyzes how algorithmic personalization affects children's ability to critically evaluate information, what manipulation mechanisms are used in social networks to reinforce cognitive biases, and what educational strategies can help overcome these challenges. This study will allow us to propose a more holistic approach to developing critical thinking in children in a digital environment.
Various forms of manipulation in social networks are highlighted, the main threats to critical thinking: algorithmic content segregation and "information bubbles", manipulative content and disinformation, the development of clip thinking, the effect of mass influence and groupthink, and how this affects teenagers is emphasized.
Ways to improve critical thinking through social networks are considered, namely, effective strategies that can help teenagers improve critical thinking through social networks are described: developing fact-checking skills, forming a habit of analyzing content, participating in discussions and developing reasoned thinking, using educational content on social networks.
It has been proven that social networks can be an effective tool for developing critical thinking if students have the skills to analyze information, fact-check, and recognize manipulation.