Важливим аспектом педагогічної науки, спрямованої на формування теоретичних і практичних засад національного виховання підростаючого покоління, є вивчення й узагальнення вітчизняного педагогічного досвіду фізичного виховання дітей і молоді, оскільки наукове вирішення сучасних освітніх проблем неможливе без знання педагогічної спадщини минулого.
У статті проаналізовано наукові розвідки сучасних учених щодо дослідження теорії й практики фізичного виховання в спадщині вітчизняних педагогів другої половини ХІХ – початку ХХ ст.
Встановлено, що на сучасному етапі розширилось предметне поле теоретичних досліджень із вивчення поглядів вітчизняних педагогів другої половини ХІХ – початку ХХ ст. на фізичне виховання підростаючого покоління. Аналіз досліджень сучасних учених засвідчує, що розкриття значення фізичного виховання у процесі формування гармонійно розвиненої особистості, формування в молодого покоління здорового способу життя займали чільне місце в працях передових вчених, педагогів означеного історичного періоду. На сьогодні є низка праць, у яких схарактеризовано внесок педагогів-просвітників (І. Боберського, О. Духновича, І. Миропольського, С. Русової, І. Ставровського, К. Ушинського та ін.) у розвиток фізичного виховання дітей та молоді, проаналізовано їхню роль у розбудові вітчизняної системи фізичного виховання.
Здійснений історіографічний аналіз теорії й практики фізичного виховання в спадщині вітчизняних педагогів другої половини ХІХ – початку ХХ ст. репрезентує можливості не лише подальшого вивчення означеної проблеми, а й практичного втілення позитивного історико-педагогічного досвіду в реалії вітчизняної системи освіти на сучасному етапі.
Подальшого розгляду потребують організаційні та змістові аспекти фізичного виховання в історії вітчизняної педагогіки.
An important aspect of pedagogical science aimed at forming the theoretical and practical foundations of national education of the younger generation is the study and generalization of domestic pedagogical experience in physical education of children and youth, since scientific solutions to modern educational problems are impossible without knowledge of the pedagogical heritage of the past.
The article analyzes the scientific research of modern scientists on the study of the theory and practice of physical education in the heritage of domestic teachers of the second half of the 19th – early 20th centuries.
It is established that at the present stage the subject field of theoretical research has expanded to study the views of domestic teachers of the second half of the 19th – early 20th centuries on the physical education of the younger generation.
Analysis of research by modern scientists shows that the disclosure of the importance of physical education in the process of forming a harmoniously developed personality, the formation of a healthy lifestyle in the younger generation occupied a prominent place in the works of advanced scientists and educators of the specified historical period. Today, there are a number of works that characterize the contribution of educators (I. Bobersky, O. Dukhnovych, I. Myropolsky, S. Rusova, I. Stavrovsky, K. Ushynsky, etc.) in the development of physical education of children and youth, their role in the development of the national system of physical education is analyzed.
The historiographical analysis of the theory and practice of physical education in the heritage of domestic teachers of the second half of the 19th – early 20th centuries represents the possibilities not only of further studying the problem, but also of the practical implementation of positive historical and pedagogical experience in the realities of the domestic education system at the present stage.
Further consideration is required for the organizational and content aspects of physical education in the history of domestic pedagogy.