У статті розглядаються методи та стратегії формування екологічної компетентності у молодших школярів у закладах позашкільної освіти. Особливу увагу приділено теоретичним і практичним аспектам екологічного виховання, його ролі у формуванні сталої екологічної поведінки, екологічної свідомості та відповідального ставлення до довкілля. Досліджено значення позашкільної освіти як важливого компонента екологічної просвіти, що сприяє розширенню знань дітей про природу, формуванню навичок екологічно доцільної поведінки та мотивації до збереження довкілля.
У дослідженні аналізуються сучасні підходи до інтеграції екологічних знань у позашкільний освітній процес, зокрема через застосування інтерактивних методів навчання, екологічних проєктів, проведення природоохоронних акцій, тематичних екскурсій, ігор, квестів та інших форм діяльності, що забезпечують практичну спрямованість екологічного виховання. Висвітлено роль педагогів та вихователів позашкільних закладів у створенні ефективного середовища для формування екологічної культури дітей.
Здійснено аналіз міжнародного досвіду реалізації екологічних програм у позашкільній освіті, розглянуто можливість адаптації успішних моделей до вітчизняних умов. Окреслено перспективи розвитку позашкільних освітніх програм в Україні, враховуючи сучасні виклики, екологічні тенденції та необхідність підвищення ефективності екологічного виховання.
На основі проведеного аналізу сформульовано низку практичних рекомендацій для педагогів та організаторів позашкільної освіти щодо удосконалення екологічного виховання молодших школярів. Запропоновано використання сучасних цифрових технологій, активне залучення дітей до екологічних ініціатив, співпрацю з громадськими організаціями та впровадження міждисциплінарного підходу до екологічної освіти. Представлені висновки можуть бути корисними для науковців, педагогів, вихователів та методистів, які працюють у сфері екологічної освіти дітей молодшого шкільного віку.
The article examines the methods and strategies for developing ecological competence in younger students within extracurricular education institutions. Particular attention is paid to the theoretical and practical aspects of environmental education, its role in shaping sustainable ecological behavior, ecological awareness, and responsible attitudes toward the environment. The importance of extracurricular education as a crucial component of environmental awareness is explored, emphasizing its role in expanding children's knowledge about nature, fostering environmentally appropriate behavior, and motivating them to protect the environment.
The study analyzes modern approaches to integrating ecological knowledge into extracurricular educational processes, particularly through interactive teaching methods, ecological projects, environmental campaigns, thematic excursions, games, quests, and other activities that ensure a practical orientation in environmental education. The role of educators and teachers in extracurricular institutions in creating an effective environment for the formation of children's ecological culture is highlighted.
An analysis of international experience in implementing environmental programs in extracurricular education is conducted, with consideration given to the adaptation of successful models to national conditions. The perspectives for the development of extracurricular educational programs in Ukraine are outlined, taking into account contemporary challenges, environmental trends, and the need to enhance the effectiveness of environmental education.
Based on the conducted analysis, a set of practical recommendations is formulated for teachers and organizers of extracurricular education to improve environmental education for younger students. The proposed recommendations include the use of modern digital technologies, active involvement of children in environmental initiatives, collaboration with public organizations, and the implementation of an interdisciplinary approach to environmental education. The presented findings may be useful for researchers, educators, teachers, and methodologists working in the field of environmental education for young schoolchildren.