У статті розглядаються актуальні питання інформаційної безпеки в освітньому середовищі, зокрема з акцентом на підготовку майбутніх вчителів інформатики до виховання молодого, свідомого та інформаційно-компетентного покоління. У світлі швидкого розвитку цифрових технологій та їх інтеграції в освітній процес, викладачі повинні не лише оволодіти новітніми знаннями у сфері інформаційних технологій, але й навчити здобувачів освіти критично мислити, розуміти ризики і відповідально використовувати інформаційні ресурси. Методологія дослідження базується на системному аналізі світової наукової літератури, міжнародних досліджень, а також прогресивної педагогічної практики і виховних компонентів підготовки, що дає змогу охопити широкий спектр напрямків у цій важливій темі.
Представлено детальний аналіз основних складових інформаційної безпеки, включаючи технічні, організаційні та педагогічні аспекти, які визначають безпечне навчальне середовище. Зокрема, визначено показники готовності вчителів до забезпечення захищеності інформаційних ресурсів, а також розкрито ключові компетенції вчителя у формуванні цифрової культури та цифрової грамотності здобувачів освіти. Ці компетенції включають в себе не лише знання щодо використання сучасних технологій, але й здатність навчити здобувачів освіти розпізнавати фейки, захищати свої особисті дані та дотримуватись етики у віртуальному просторі. Метою є систематизація існуючих знань та формулювання практичних рекомендацій для викладачів педагогічних університетів, акцентуючи увагу на виховних аспектах у контексті цифровізації, які мають першочергове значення для формування безпечного та ефективного освітнього середовища в умовах сучасного інформаційного суспільства.
The article examines current issues of information security in the educational environment, with a particular focus on preparing future computer science teachers to educate a young, conscious, and information-literate generation. In light of the rapid development of digital technologies and their integration into the educational process, teachers must not only acquire up-to-date knowledge in the field of information technology but also teach students to think critically, understand risks, and use information resources responsibly. The research methodology is based on a systematic analysis of global scientific literature, international studies, as well as advanced pedagogical practices and educational components of teacher training, allowing for a comprehensive approach to this important topic.
A detailed analysis of the key components of information security is presented, including technical, organizational, and pedagogical aspects that define a secure learning environment. In particular, indicators of teachers' readiness to ensure the protection of information resources are identified, and the key competencies of teachers in fostering students' digital culture and digital literacy are explored. These competencies encompass not only knowledge of modern technologies but also the ability to teach students to recognize fake information, protect their personal data, and adhere to ethical principles in the virtual space. The aim is to systematize existing knowledge and formulate practical recommendations for educators in pedagogical universities, emphasizing educational aspects in the context of digitalization, which are crucial for creating a safe and effective educational environment in today's information society.