Дисертаційне дослідження присвячене проблемі вивчення особливостей формування передкомунікативних та базових комунікативних вмінь і навичок у дітей раннього віку з ускладненнями розвитку. Актуальність проблеми зумовлена відсутністю у спеціальній психолого-педагогічній літературі наукових досліджень, що визначають психолого-педагогічні умови та теоретико-методологічні основи формування передкомунікативних та базових комунікативних вмінь і навичок у дітей раннього віку з ускладненнями розвитку.
Наукова новизна одержаних результатів полягає у тому, що в структурі комунікативної діяльності вперше виокремлено авторські понятійні категорії «ускладнення у розвитку», «передкомунікативні навички», «базові комунікативні вміння і навички», розкрито їх зміст та складові; створено діагностичний інструментарій та методику визначення стану передкомунікативних та базових комунікативних вмінь і навичок у дітей раннього віку з ускладненнями розвитку, з урахуванням його критеріїв, показників та рівнів; розроблено програмно-методичний комплекс корекційно-розвиткової роботи з формування передкомунікативних та базових комунікативних вмінь і навичок у означеної категорії дітей; науково обґрунтовано та апробовано методику формування передкомунікативних та базових комунікативних вмінь і навичок з урахуванням виявлених диференційованих особливостей постнатального дизонтогенезу дітей раннього віку з ускладненнями розвитку; визначено послідовні етапи та педагогічні умови формування передкомунікативних та базових комунікативних вмінь і навичок дітей раннього віку з ускладненнями розвитку, що базуються на міждисциплінарному підході до подолання проблеми. Практичне значення роботи полягає у тому, що розроблена та експериментально апробована методика формування передкомунікативних та базових комунікативних вмінь і навичок у дітей раннього віку з ускладненнями розвитку може бути впроваджена в практичну діяльність закладів дошкільної освіти з інклюзивним та інтегрованим навчанням, центрів ранньої соціальної реабілітації, центрів (відділень) комплексної реабілітації дітей з інвалідністю та дітей, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності, центрів раннього розвитку, при викладанні фахових навчальних дисциплін за спеціальністю 016 Спеціальна освіта у закладах вищої освіти, а також для підвищення фахової кваліфікації вчителів-логопедів, корекційних педагогів, вихователів, асистентів вихователів в системі післядипломної педагогічної освіти.
The dissertation research is devoted to the problem of studying the features of the formation of pre-communicative and basic communicative skills and abilities in early childhood children with developmental complications. The relevance of the problem is due to the absence in the special psychological and pedagogical literature of scientific research that determines the psychological and pedagogical conditions and theoretical and methodological foundations of the formation of pre-communicative and basic communicative skills and abilities in early childhood children with developmental complications.
The scientific novelty of the results obtained lies in the fact that in the structure of communicative activity, the author’s conceptual categories of «developmental difficulties», «pre-communicative skills», «basic communicative abilities and skills» were first identified, their content and components were revealed; a diagnostic toolkit and methodology for determining the state of pre-communicative and basic communicative abilities and skills in early childhood children with developmental difficulties were created, taking into account its criteria, indicators and levels; a program-methodological complex of correctional and developmental work on the formation of pre-communicative and basic communicative abilities and skills in the specified category of children was developed; a methodology for the formation of pre-communicative and basic communicative abilities and skills was scientifically substantiated and tested, taking into account the identified differentiated features of postnatal dysontogenesis in early childhood children with developmental difficulties; the sequential stages and pedagogical conditions for the formation of pre-communicative and basic communicative skills and abilities of young children with developmental complications are determined, based on an interdisciplinary approach to overcoming the problem. The practical significance of the work lies in the fact that the developed and experimentally tested methodology for the formation of pre-communicative and basic communicative skills and abilities in early childhood children with developmental difficulties can be implemented in the practical activities of preschool educational institutions with special and inclusive forms of education, early social rehabilitation centers, centers (departments) of complex rehabilitation of children with disabilities and children who belong to the risk group for disability, early development centers, as well as when teaching professional courses in higher educational institutions in the specialty 016 Special education, as well as in the training of speech therapists, correctional teachers, educators, assistant educators, in particular in the system of postgraduate pedagogical education.