Дисертацію присвячено теоретичному обґрунтуванню й експериментальному вивченню проблеми психологічного супроводу дітей з проявами розладу дефіциту уваги та гіперактивністю. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що на основі теоретичних і практичних досліджень, здійснених у дисертаційній роботі:
уперше
- обґрунтовано специфіку зв’язків різних груп чинників із проявами РДУГ у дітей
молодшого шкільного віку та надано їх детальних опис;
-на основі чинників РДУГ визначено основні групи особливостей розвитку, що пов’язані з РДУГ у дітей молодшого шкільного віку, та розподілено їх на три основні групи: нейропсихологічні, соціально-психологічні, індивідуально-психологічні;
-виявлено специфіку зв’язків нейропсихологічних, соціально-психологічних та індивідуально-психологічних особливостей розвитку з якісними та кількісними показниками проявів РДУГ у дітей із різних підгруп;
-розроблено комплексну модель упровадження програми психологічного супроводу дітей молодшого шкільного віку з РДУГ, що побудована на основі співвідношення специфіки зв’язків особливостей з проявами РДУГ;
-надано детальних опис усіх складових програми психологічного супроводу та методичні рекомендації для психологів, педагогів та батьків дітей з РДУГ;
-розроблено комплекси корекційно-розвивальних вправ для дітей із різними формами РДУГ;
поглиблено й уточнено -інформаційно-аналітичний базис специфіки проявів РДУГ у дитячому віці з урахуванням високого ступеня коморбідності цього розладу;
-уявлення про взаємозв’язок між різними групами особливостей розвитку та основними проявами РДУГ у дитячому віці та їх інтенсивністю;
-специфіку організації системи індивідуальної роботи з дітьми молодшого шкільного віку з РДУГ та її основні складові.
набули подальшого розвитку
- система поглядів на сутність проблематики РДУГ у контексті процесу
індивідуального розвитку;
-принципи та критерії диференціального аналізу проявів РДУГ у дітей молодшого шкільного віку;
-психотехнології корекції проявів РДУГ у дитячому віці та супроводу сімей, що виховують дітей з цією проблематикою.
Практичне значення отриманих результатів. Емпірично вивчено зв’язок особливостей розвитку із специфікою якісних та кількісних проявів РДУГ у дітей молодшого шкільного віку. Визначено критерії для диференціації проявів РДУГ, які можуть бути використані психологами при роботі з дітьми з РДУГ, при наданні допомоги дітям та їх соціальному оточенню в дитячих садочках та школах. Розроблено й апробовано програми психологічного супроводу для різних підгруп дітей із РДУГ. Сформовано методичні рекомендації щодо особливостей виховання, навчання та взаємодії з дітьми з РДУГ для психологів, педагогів та батьків.
The dissertation is dedicated to the theoretical substantiation and experimental study of the problem of psychological support for children with ADHD. Scientific novelty of the obtained results. Based on the theoretical and practical research conducted in the dissertation:
for the first time
-the specificity of the influence of neuropsychological, socio-psychological, and individual-psychological developmental features on children with different qualitative and quantitative indicators of ADHD manifestations has been revealed;
-the main groups of developmental features associated with ADHD in younger school-age children have been identified and divided into three main groups: neuropsychological, socio-psychological, and individual-psychological;
-the specificity of the connections between different groups of factors and the manifestations of ADHD in younger school-age children has been substantiated and provided with detailed descriptions;
-a comprehensive model for implementing a psychological support program for younger school-age children with ADHD has been developed, based on the relationship between the specificity of different developmental features and ADHD manifestations;
-complex correctional and developmental exercises for children with different forms of ADHD have been developed;
-detailed descriptions of all components of the psychological support program and methodological recommendations for psychologists, educators, and parents of children with ADHD have been provided.
further developed and clarified
-the information-analytical basis of the specificity of ADHD manifestations in childhood, taking into account the high degree of comorbidity of this disorder;
-the understanding of the relationship between different groups of developmental features and the main manifestations of ADHD in childhood and their intensity; - the specifics of organizing an individual work system with younger school-age children with ADHD and its main components.
further development has been achieved in
-the system of views on the essence of ADHD issues in the context of the individual development process;
-the principles and criteria of differential analysis of ADHD manifestations in younger school-age children;
-psychotechnologies for correcting ADHD manifestations in childhood and supporting families raising children with this issue.
Practical significance of the obtained results
The conducted research revealed a complex system of connections between different groups of developmental features and the ADHD problem in children, which opens up prospects for further study of the specifics of this disorder's manifestations and correction at different stages of child development. Promising directions for further research include the study of the influence of environmental factors and modern information technologies on ADHD manifestations in children, the development of new psychodiagnostic tools adapted to different subgroups of children with ADHD, and the development of new correctional programs taking into account the changing needs of children and their families.