У дисертації розв’язане актуальне наукове та прикладне завдання у педагогічній теорії та практиці щодо розвитку та підтримання рухових якостей курсантів вищих військових навчальних закладів (ВВНЗ), які навчаються за спеціальністю 253 «Військове управління (за видами збройних сил)» (спеціалізація «Управління діями підрозділів танкових військ») у процесі фізичного виховання в польових умовах. Мета дослідження – розробити, обґрунтувати та експериментально перевірити методику розвитку та підтримання рухових якостей курсантів-танкістів у процесі фізичного виховання в польових умовах. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що: вперше теоретично обґрунтовано та розроблено методику розвитку та підтримання рухових якостей курсантів-танкістів у процесі фізичного виховання в польових умовах, сутність якої полягає у диференціації величини та спрямованості фізичних навантажень, залежно від року навчання курсантів-танкістів, рівня їх фізичної підготовленості та тривалості польових виходів; обґрунтовано критерії оцінювання ефективності методики розвитку та підтримання рухових якостей курсантів-танкістів у процесі фізичного виховання в польових умовах (загально-фізичний, спеціально-прикладний, професійно-бойовий, морфо-функціональний та психо-емоційний); удосконалено: процес формування та підтримання фізичної готовності курсантів – майбутніх фахівців танкових військ СВ ЗС України у польових умовах, що передбачає раціональне застосування форм, методів та засобів фізичного виховання залежно від року навчання курсантів, рівня їх фізичної підготовленості та тривалості польових виходів, з урахуванням специфіки їх майбутньої професійної та бойової діяльності та вимог до розвитку професійно важливих рухових якостей; подальшого розвитку набули питання мотивації курсантів до занять фізичними вправами в польових умовах; динаміки фізичної підготовленості, фізичного розвитку, функціонального стану, здоров’я та психоемоційного стану курсантів різних років навчання упродовж польових виходів різної тривалості; взаємозв’язку рівня розвитку рухових якостей курсантів-танкістів з успішністю виконання ними професійно-бойових завдань. Практичне значення отриманих результатів полягає у розробці методики розвитку та підтримання рухових якостей курсантів-танкістів у процесі фізичного виховання в польових умовах, критеріїв оцінювання ефективності розробленої методики, а також впровадженні отриманих результатів в освітній процес фізичного виховання курсантів ВВНЗ. Основні теоретико-методичні положення, а також практичні результати проведеного дослідження можуть бути використані викладацьким складом кафедр фізичного виховання, спеціальної фізичної підготовки і спорту ВВНЗ під час розробки навчально-методичного забезпечення та викладання навчальної дисципліни «Фізичне виховання, спеціальна фізична підготовка»; командирами курсантських підрозділів під час організації та проведення польових виходів різної тривалості.
The dissertation solves an urgent scientific and applied problem in pedagogical theory and practice regarding the development and maintenance of motor skills in cadets of higher military educational institutions (HMEIs) studying in the specialty referred to as 253 “Military Management (by branches of the armed forces)” (specialization “Management of Tank Troops”) in the process of physical education in the field environment. The research aims to develop, substantiate, and experimentally test the methodology for the development and maintenance of motor skills in tank cadets during their physical education in the field environment. The scientific novelty of the results obtained is that: for the first time the methodology of development and maintenance of motor skills in tank cadets during their physical education in the field environment was theoretically substantiated and developed, the essence of which is to differentiate the amount and focus of physical activities, depending on the training year of tank cadets, the level of their physical fitness and the duration of field training exercises; the criteria for evaluating the effectiveness of the methodology of development and maintenance of motor skills in tank cadets during their physical education in the field environment were substantiated (general physical, specially-applied, professional-combat, morpho-functional and psycho-emotional); the work improved: the process of forming and maintaining the physical readiness of cadets
i. e. future specialists of the tank troops of the Armed Forces of Ukraine in the field environment, which provides for the rational use of forms, methods and means of physical education depending on the training year of cadets, the level of their physical fitness and the duration of field training exercises, taking into account the specifics of their future professional and combat activities and requirements for the development of professionally important motor skills; the work actualized further development for the issues of cadets’ motivation to exercise in the field environment; dynamics of physical fitness, physical development, functional state, health and psycho-emotional state of cadets of different training years during their field training exercises of different duration; the relationship between the level of development of motor skills in tank cadets and the success of their professional combat missions. The practical significance of the results obtained was to develop the methodology for the development and maintenance of motor skills in tank cadets during their physical education in the field environment, criteria for evaluating the effectiveness of the developed methodology, as well as the implementation of the results obtained in the educational process of physical education of cadets at HMEIs. The main theoretical and methodological provisions, as well as the practical results of the research, can be used by the instructional staff of the departments of physical education, special physical training, and sports of HMEIs in the development of educational and methodological support and teaching the academic subject area referred to as “Physical Education, Special Physical Training”; commanders of cadet units during the organization and conduct of field training exercises of various durations.