У статті обґрунтовано актуальність проблеми адаптації дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти в умовах воєнного стану, розкрито зміст поняття «адаптація», визначено шляхи успішної адаптації дітей раннього віку до сучасних умов закладу дошкільної освіти. Головною метою дошкільної освіти є створення сприятливих умов для особистісного розвитку і творчої самореалізації кожної дитини, формування в неї життєвих якостей, формування в неї ціннісного ставлення до людини, себе, природи, культури, навколишнього світу. Сучасні умови перебування дітей в закладі дошкільної освіти зазнали значних змін, адже зважаючи на умови в яких сьогодні опинилась Україна – підлаштовуються і умови перебування дітей в закладі дошкільної освіти, а саме: перебування дітей в укритті під час повітряної тривоги, наявність у дітей рюкзаків із необхідними речами тощо. Через такі обставини, ускладнюється і процес адаптації дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти. Дослідження проблеми адаптації дітей раннього віку дозволило визначити проблеми, які виникають під час процесу адаптації та визначити стадії, які проходить дитина адаптуючись до сучасних умов закладу дошкільної освіти. Представлено педагогічні умови успішної адаптації дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти в умовах воєнного стану, до яких було віднесено: надання допомоги сім’ям в період адаптації, організація роботи з психологічної освіти педагогів ЗДО щодо проблеми адаптації дітей раннього віку до сучасних умов закладу дошкільної освіти, систематичне залучення дітей раннього віку до спеціальних форм роботи по підвищенню рівня адаптації. З’ясовано, що адаптація дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти включає широку палітру індивідуальних реакцій дитини, характер яких залежить від психофізіологічних і особистих її якостей, а також, від сформованих сімейних відносин.
The article substantiates the relevance of the problem of adaptation of young children to the conditions of a preschool education institution in the conditions of martial law, reveals the meaning of the concept of «adaptation», and defines the ways of successful adaptation of young children to the modern conditions of a preschool education institution. The main goal of preschool education is to create favorable conditions for the personal development and creative self-realization of each child, the formation of life qualities in him, the formation of a valuable attitude towards man, himself, nature, culture, and the surrounding world. The modern conditions of children's stay in preschool education institutions have undergone significant changes, because considering the conditions in which Ukraine finds itself today, the conditions of children's stay in preschool education institutions are also being adjusted, namely: children's stay in a shelter during an air raid, children having backpacks with the necessary things etc. Due to such circumstances, the process of adaptation of young children to the conditions of a preschool education institution is complicated. The study of the problem of adaptation of young children made it possible to determine the problems that arise during the adaptation process and to determine the stages that the child goes through adapting to the modern conditions of the preschool education institution. Pedagogical conditions for successful adaptation of young children to the conditions of a preschool education institution under martial law are presented. It was found that the adaptation of young children to the conditions of a preschool education institution includes a wide range of individual reactions of the child, the nature of which depends on his psychophysiological and personal qualities, as well as on the formed family relationships.