ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Стучинська, Н. В.![]() |
|
dc.contributor.author | Андрійчук, М. Д.![]() |
|
dc.contributor.author | Прохоренко, І. А.![]() |
|
dc.date.accessioned | 2025-03-11T15:39:30Z | |
dc.date.available | 2025-03-11T15:39:30Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.citation | Стучинська, Н. В. Компоненти STEM-освіти у підготовці майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я / Н. В. Стучинська, М. Д. Андрійчук, І. А. Прохоренко // Наукові записки [Укр. держ. університету імені Михайла Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки України, УДУ імені Михайла Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. – Київ : Видавничий дім "Гельветика", 2025. – Вип. СLIX (159). – С. 129-139. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47738 | |
dc.description.abstract | У роботі здійснено комплексний аналіз наукових публікацій, у яких досліджуються особливості підготовки здобувачів магістерського рівня галузі «Охорона здоров’я» на засадах STEM-підходу. Сучасні методи медичної діагностики, лікування та біомедичних досліджень ґрунтуються на комбінації теоретичних знань з клінічних дисциплін, анатомії, фізіології, гістології, біохімії, біофізики, інформаційних технологій, передбачають використання технічних засобів, опрацювання методами математичної статистики з використанням спеціального програмного комп’ютерного забезпечення. За таких умов беззаперечною є важливість реалізації STEM-підходу в системі медичної освіти, яка має забезпечити підготовку висококваліфікованих спеціалістів, що здатні ефективно інтегрувати знання з природничих дисциплін, математики з технологічними інноваціями сучасної медицини. На таких засадах побудовані окремі навчальні дисципліни, які є обов'язковими та вибірковими компонентами багатьох освітньо-професійних програм (ОПП) галузі 22 «Охорона здоров’я». З огляду на швидкий розвиток медичних технологій та цифрових інновацій у сфері охорони здоров’я зростає їх роль у змісті навчальних дисциплін, що поєднують теоретичні знання про фізичні та біофізичні процеси, які відбуваються у живих організмах, механізми впливу зовнішніх чинників на біологічні об’єкти, принципи формування медичних зображень, принципи функціонування сучасного діагностичного та фізіотерапевтичного обладнання, принципи аналізу медичних зображень засобами інформаційні технології та комп’ютерного програмного забезпечення (наприклад, DICOM-Viewer). В роботі визначені шляхи реалізації ключових цілей STEM-освіти в розрізі об'єкта дослідження, до яких відносимо розширення можливостей для інтеграції знань та формування навичок роботи з інформаційними медичними системами, комп'ютерного моделювання тощо. Аналіз наукових досліджень свідчить про значущість STEM-підходу в підготовці медичних фахівців, здатних використовувати наукові знання природничих дисциплін для вирішення реальних клінічних завдань. Окрему увагу приділено міждисциплінарній інтеграції, яка дає змогу студентам отримати цілісні системні знання з різних наукових галузей, що є критично важливим для професійної діяльності в галузі охорони здоров'я, оскільки є основою технологічної компетентності, аналітичного та логічного мислення і сприяє підготовці фахівців, здатних ефективно впроваджувати новітні науково-технічні досягнення в клінічну практику та наукові дослідження. STEM-освіта, спираючись на загально наукові принципи, розширює можливості адаптації майбутніх фахівців до нових викликів, зумовлених розв'язанням реальних проблем у сфері медицини. Інтеграція знань з природничих наук, технологічних інженерних рішень, математичного моделювання та інформаційних технології є основою комплексного підходу до розуміння сучасних методів діагностики, лікування та медичних досліджень. Одним із важливих результатів стало підвищення рівня залучення студентів до науково-дослідної роботи, наукового пошуку, участі в роботі наукового гуртка кафедри та студентського наукового товариства. Реалізація ключових принципів STEM-підходу в медичній освіті України є важливим кроком для підготовки нового покоління компетентних лікарів, які зможуть ефективно впоратися зі складними завданнями у галузі медицини та охорони здоров’я. | uk |
dc.description.abstract | The work includes a comprehensive analysis of scientific publications that explore the features of training master's level applicants in the field of "Healthcare" based on the STEM approach. Modern methods of medical diagnostics, treatment and biomedical research are based on a combination of theoretical knowledge from clinical disciplines, anatomy, physiology, histology, biochemistry, biophysics, information technologies, and involve the use of technical means, processing by methods of mathematical statistics using special computer software. Under such conditions, the importance of implementing the STEM approach in the medical education system is undeniable, which should ensure the training of highly qualified specialists who are able to effectively integrate knowledge from natural sciences, mathematics with technological innovations of modern medicine. On such principles, separate academic disciplines are built, which are mandatory and optional components of many educational and professional programs (EPP) of branch 22 "Healthcare". Given the rapid development of medical technologies and digital innovations in the field of healthcare, their role in the content of academic disciplines is increasing, combining theoretical knowledge about physical and biophysical processes occurring in living organisms, mechanisms of influence of external factors on biological objects, principles of formation of medical images, principles of functioning of modern diagnostic and physiotherapeutic equipment, principles of analysis of medical images by means of information technology and computer software (for example, DICOM-Viewer). The work identifies ways to implement key goals of STEM education in the context of the object of study, which include expanding opportunities for integration of knowledge and formation of skills in working with medical information systems, computer modeling, etc. Analysis of scientific research indicates the importance of the STEM approach in training medical professionals who are able to use scientific knowledge of natural disciplines to solve real clinical problems. Special attention is paid to interdisciplinary integration, which allows students to obtain holistic systemic knowledge from various scientific fields, which is critically important for professional activity in the field of health care, as it is the basis of technological competence, analytical and logical thinking and contributes to the training of specialists who are able to effectively implement the latest scientific and technical achievements in clinical practice and scientific research. STEM education, based on general scientific principles, expands the possibilities of adapting future specialists to new challenges caused by solving real problems in the field of medicine. Integration of knowledge of natural sciences, technological engineering solutions, mathematical modeling and information technology is the basis of a comprehensive approach to understanding modern methods of diagnosis, treatment and medical research. One of the important results was the increase in the level of student involvement in research work, scientific research, participation in the work of the department's scientific circle and the student scientific society. The implementation of the key principles of the STEM approach in medical education in Ukraine is an important step for training a new generation of competent doctors who will be able to effectively cope with complex tasks in the field of medicine and healthcare. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Видавничий дім «Гельветика» | uk |
dc.subject | медична і біологічна фізика | uk |
dc.subject | медична інформатика | uk |
dc.subject | STEM-освіта | uk |
dc.subject | майбутні магістри медицини | uk |
dc.subject | STEM-навчання | uk |
dc.subject | медичні зображення | uk |
dc.subject | візуалізація | uk |
dc.subject | DICOM-Viewer | uk |
dc.subject | medical and biological physics | uk |
dc.subject | medical informatics | uk |
dc.subject | STEM education | uk |
dc.subject | future masters of medicine | uk |
dc.subject | STEM training | uk |
dc.subject | medical images | uk |
dc.subject | visualization | uk |
dc.title | Компоненти STEM-освіти у підготовці майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я | uk |
dc.title.alternative | Components of STEM-education in the training of future healthcare professionals | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 378.1.37.02.327: 61 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31392/NZ-udu-159.2025.13 |