Література є основним видом мистецтва, що вивчається в закладах дошкільної освіти та школі протягом усього періоду навчання. Одним із найважливіших завдань ознайомлення з художньою літературою є розкриття сили слова й відчуття його смислових відтінків, адже через слово письменник передає емоції, переживання та думки героїв. Саме тому дітей потрібно навчати бачити, як ідейно-тематичний зміст твору втілений автором у його образній формі, як оформлено цей зміст і за допомогою яких художніх засобів він виражений: жанрові особливості, композиційна структура, спосіб викладу та образотворчі прийоми поетичної мови.
У статті розглянуто літературознавчі основи вивчення творів різних жанрів дітьми старшого дошкільного й молодшого шкільного віку. Автори торкаються проблеми процесу виховання грамотного читача. Вони зауважують, що ознайомлення з основними літературними жанрами, розвиток у дітей інтересу до вибору та читання книг, а також формування потреби в читанні сприятимуть накопиченню знань, які є доступними та надзвичайно важливими для їхнього віку.
Автори переконані, що сприймання літературного твору є складним внутрішній процесом, у якому взаємодіють пам’ять, емоції, свідомість, уява та спогади. Ця взаємодія надає процесу творчих ознак і сприяє розвитку емоційної сфери читача. Зроблено акцент на складових роботи над художнім твором в закладі дошкільної освіти та початкових класах. Вивчення різних жанрів літератури дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку є багатогранним процесом, який вимагає комплексного підходу, що враховує жанрові особливості, вікові потреби та педагогічні завдання. Це сприяє не лише освітньому, а й духовному розвитку дітей, формуючи основи їхньої майбутньої особистості.
The article examines the literary foundations of the study of works of various genres by children of senior preschool and primary school age. The authors touch upon the problem of the process of educating a literate reader. They note that familiarization with the main literary genres, the development of children's interest and taste in choosing books, as well as the formation of a need for reading will contribute to the accumulation of knowledge that is accessible and extremely important for their age. The authors are convinced that the perception of a literary work is a complex internal process in which memory, emotions, consciousness, imagination and memories interact. This interaction gives the process creative features and contributes to the development of the reader's emotional sphere. The emphasis is placed on the components of work on a work of art in a preschool educational institution and primary grades (informational; practical; creative; emotional-evaluative). All components of the formation of an attitude towards a work of art based on its perception are inextricably linked. The information component gradually flows into the practical, where knowledge acquired and consolidated through practice becomes the basis for performing creative tasks and generates an emotional assessment of the work.
The article describes various genres of literature: fairy tales, legends, stories, riddles, proverbs, poems and songs. Preschoolers and younger schoolchildren should understand that any literary work belongs to one of these genres. The expressiveness of the artistic language of literary works is based on the use of tropes (words or phrases used in a figurative sense).
The authors note that it is works of art that act as a unique means of spiritual and emotional communication between people, and reading opens up new horizons for children and enriches their emotional world. They emphasize the importance of developing interest in literature and the ability to emotional response, which arises under the influence of deep feelings during reading and analysis of works of art.