Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Формування профорієтаційної компетентності майбутніх учителів географії для профільного навчання

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Пологовська, Юлія Юріївна
dc.date.accessioned 2025-02-19T14:24:21Z
dc.date.available 2025-02-19T14:24:21Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Пологовська, Юлія Юріївна. Формування профорієтаційної компетентності майбутніх учителів географії для профільного навчання : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Пологовська Юлія Юріївна ; наук. керівник Рідей Наталія Михайлівна ; Міністерство освіти і науки України, УДУ імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2024. – 459 с. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47591
dc.description.abstract У дисертації вперше спроєктовано та експериментально підтверджено ефективність структурно-функціональної моделі структурно-логічної організації освітнього процесу зі формування профорієнтаційної компетентності майбутніх учителів географії, яка є цілковитою єдністю взаємодії цільового, методологічного, процесуального, організаційно-методичного, працеорієнтованого і релевантного блоків. Обґрунтовано і структуровано профорієнтаційну компетентність майбутніх учителів географії для профільного навчання у змісті та будові синергетичного комплексу професіограми-системи вимог до якостей та морально-етичних рис, здібностей, здатностей (системних, аналітичних, дослідницьких), компетенцій спеціальних – природничо-географічної, суспільно-географічної (соціосферної, антропосферної компоненти, спеціальні суспільно-географічної складової біосоціосферної, професіосферної) компоненти та готовності (методологічна фахова та професійно-орієнтована (репродуктивна) компоненти у компетенціях), компетенцій складових компонент сформованості (профорієнтаційної компетентності/відповідальності) компетентностей – соціального захисту, біоетики, екологічної та академічної культури, професійної академічної культури, культури географії (навчання, наукових досліджень та інноватики). Представлено авторське бачення дефініції «профорієнтаційна компетентність майбутніх учителів географії для профільного навчання», «процес формування профорієнтаційної компетентності майбутніх учителів географії», «профільне навчання». Розроблено діагностичний інструментарій для оцінювання рівнів сформованості профорієнтаційної компетентності майбутніх учителів географії для профільного навчання – нативний, спеціальний суспільний, організаційно-методичний, професійно-орієнтувальний критерій; рівні – високий, середній, достатній та низький в організаційно-методичних умовах: нарощення кадрового потенціалу для формування регіональної привабливості у здійсненні стратегій територіального розвитку шляхом реалізації освітньої політики якості й безпеки життєдіяльності; синергія структурно-логічної організації освітнього процесу зі забезпечення природовідповідності, нарощення академічного потенціалу ефективності освіти і науки до пролонгованої зайнятості учителів географії в умовах профільного навчання для профорієнтації на регіональну привабливість; структурно-логічна організація освітнього процесу формування профорієнтаційної компетентності майбутніх учителів географії для профільного навчання та задоволення попиту соціального замовлення професійних середовищ зайнятості. Забезпечено впровадження структурно-логічної організації освітнього процесу зі формування профорієнтаційної компетентності майбутніх учителів географії для профільного навчання у етапах організації пускового, академічного, психолого-педагогічного, природничо-географічного, суспільно-географічного, діагностичного, професійно-орієнтованого блоку дисциплін та результативного блоку засобів діагностики і державної атестації та методики проведення педагогічного дослідження. Розроблено агрегатований комплекс, який включає навчально-методичний та методичний посібники «Загальне землезнавство», «Метеорологія і кліматологія», навчально-методичне забезпечення – методичні рекомендації для практичних, лабораторних занять, модульних контрольних робіт, навчальних практик, самостійної роботи, засоби діагностики: метеорології і кліматології, гідрології та океанології, економічної і соціальної географії України, історії суспільно-географічних досліджень, географії релігій, поведінкової географії, медичної географії та менеджменту природних ресурсів; «Я» - проєкт безпечного простору профільного навчання; семінар – план безпекового коридору закладів освіти; віртуальна експедиція безпечної маршрутизації; краєзнавча практика – регіональна привабливість у стратегії сталого розвитку України. uk
dc.description.abstract The efficiency of the structural-functional model of the structural-logical organization of the educational process for the formation of future geography teachers career guidance competence has been designed and experimentally confirmed in the dissertation for the first time. This model involves complete interaction of target, methodological, procedural, organizational-methodological work-oriented, and relevant blocks, and the methodology of its implementation that has been revealed and disclosed. The career guidance competence of future geography teachers for specialized education has been substantiated and structured in the synergistic complex content and structure of the professional profile-system within the requirements for qualities and moral-ethical traits, abilities, capacities (systemic, analytical, research), competencies of special – natural-geographical, socio-geographical (sociosphere, anthroposphere components, special geographical component of biosociosphere, professional sphere) components and readiness (methodological professional and professionally-oriented (reproductive) components in competencies), competency components of formation (career guidance competence/responsibility) competence – social protection, bioethics, environmental and academic culture, professional academic culture, geography culture (teaching, research, and innovation). An author’s vision of the definitions “specialized education” and “process of forming career guidance competence of future geography teachers’ is presented. A diagnostic toolkit has been developed to assess the levels of formation of future geography teachers career guidance competence for specialized education – native, special social, organizational-methodical, professional-orientational criterion; levels – high, medium, sufficient, and low in organizational-methodical conditions: personnel potential for creating regional attractiveness in implementing territorial development strategies through the implementation of educational quality policies ensuring life safety; synergy of structural-logical organization of the educational process with natural compatibility, increasing academic potential of education and science efficiency with prolonged employment of geography teachers in the conditions of specialized education for regional attractiveness career guidance; structural-logical organization of the educational process, formation of career guidance competence of future geography teachers for specialized education and satisfaction of the social order demand in professional employment environments. Implementation of a structural-logical organization of the educational process with the formation of career guidance competence of future geography teachers for specialized education is ensured in the stages of organizing the start-up, academic, psychological-pedagogical, natural-geographical, socio-geographical, diagnostic, professionally-oriented block of disciplines, and a result-oriented block of diagnostic tools and state certification and methodology of conducting pedagogical research. An aggregated complex has been developed, it includes educational-methodical and methodical manuals “General Geology”, “Meteorology and Climatology”, educational-methodical support – methodological recommendations for practical, laboratory classes, modular control works, educational practices, independent work, diagnostic tools: meteorology and climatology, hydrology and oceanology, economic and social geography of Ukraine, history of socio-geographical research, religious geography, behavioral geography, medical geography, and natural resource management; “I am” - the project of a safe space for specialized education; seminar – a plan of an educational institution’s safety corridor; virtual expedition of safe routing; local history practice – regional attractiveness in regional development strategy. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.subject профорієнтаційна компетентність учителя uk
dc.subject профільне навчання uk
dc.subject профорієнтаційна робота uk
dc.subject підготовка майбутніх учителів географії uk
dc.subject career guidance teacher competence uk
dc.subject specialized training uk
dc.subject career guidance work uk
dc.subject training of future geography teachers uk
dc.title Формування профорієтаційної компетентності майбутніх учителів географії для профільного навчання uk
dc.title.alternative Formation of vocational guidance competence of future geography teachers for specialized education uk
dc.type Dissertation uk
dc.identifier.udc 378.091.3:373.5.011.3-051:91-044.85]:331.548-047.22


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics