У дисертаційному дослідженні зроблено цілісний аналіз проблеми формування художньо-творчого досвіду майбутніх викладачів хореографії у закладах вищої освіти.
В роботі конкретизовано та теоретично обґрунтовано сутність і зміст поняття «художньо-творчий досвід майбутнього викладача хореографії», що розуміється як професійно значуща якість особистості й визначається як результат інтеграції через опанування спеціальних хореографічних та педагогічних знань, умінь, навичок та психологічна готовність до застосування їх у майбутній професійно-хореографічній діяльності.
Встановлено, що результативність процесу формування художньо-творчого досвіду майбутніх викладачів хореографії детермінована впровадженням в освітній процес закладів вищої освіти визначених педагогічних умов (сукупність заходів і чинників, що впливають на всі компоненти освітнього процесу), таких як: наповнення дисципліни професійно орієнтованого циклу художньо-творчим змістом (зазначаємо як основну); розширення діапазону мотиваційної складової до художньо-творчої діяльності у майбутніх викладачів хореографії; створення сприятливого освітньо-творчого середовища для формування творчого мислення та емоційно-образного сприйняття хореографічного мистецтва; активація механізмів посилення прояву художньо-творчого досвіду здобувачів у процесі виконавської діяльності. Авторкою спроєктовано та впроваджено в освітній процес закладів вищої освіти структурно-функціональну модель поетапного формування художньо-творчого досвіду майбутніх викладачів хореографії у прoцесі прoфесійнoї підгoтoвки, а також описано її взаємоузгоджені складники; обґрунтовано структуру формування художньо-творчого досвіду майбутніх викладачів хореографії як сукупність взаємопов’язаних компонентів: мотиваційного, емоційного, когнітивного та рефлексивного, що доповнюють теорію мистецько-педагогічної освіти.
Дoведенo, щo системoтвірним ядрoм структурно-функціoнальнoї мoделі поетапного формування є виокремлені педагoгічні умoви, щo ствoрюють відпoвідне освітньо-творче середовище для ефективного формування художньо-творчого досвіду майбутніх викладачів хореографії.
Подальшого розвитку набули положення щодо формування художньо-творчого досвіду майбутніх викладачів хореографії у закладах вищої освіти та механізми його практичної реалізації.
This dissertation provides a comprehensive analysis of the formation of artistic and creative experience in future choreography teachers within higher education institutions.
The work specifies and theoretically substantiates the essence and content of the concept of "artistic and creative experience of future choreographers", defining it as a professionally significant personal quality. This quality results from the integration of special choreographic and pedagogical knowledge, abilities, skills, and the psychological readiness to apply them in future professional choreographic practice.
The research identifies that the effectiveness of forming artistic and creative experience in future choreography teachers is contingent upon the introduction of certain pedagogical conditions (a set of measures and factors affecting all components of the educational process) into the higher education curriculum. These conditions include: integrating artistic and creative content into professionally oriented courses (defined as the main one); expanding motivational factors for artistic and creative activities among future choreography teachers; creating an educational and creative environment conducive to the development of creative thinking and emotional perception of choreographic art; and stimulating mechanisms that enhance the expression of artistic and creative experience through performance activities.
The study demonstrates that the process of developing artistic and creative experience in future choreography teachers is optimized by integrating artistic-choreographic and psychological-pedagogical disciplines in educational materials, employing structures that encourage self-directed learning, and strengthening artistic-choreographic training through the inclusion of professionally oriented tasks from the elective course "Technology for Developing Artistic and Creative Experience in Choreographers."
The author has developed and implemented a structural-functional model for the step-by-step formation of artistic and creative experience in future choreography teachers during professional training and has also described its interrelated components: has substantiated the structure of the formation of the artistic and creative experience of future choreography teachers as a set of interrelated components: motivational, emotional, cognitive and reflexive, which complement the theory of art and pedagogical education. Based on the complex consideration of the selected criteria and indicators, the levels of formation of the artistic and creative experience of future teachers of choreography were established as high, medium and low.
It is further demonstrated that the pedagogical conditions serve as the system-creating core of the structural-functional model, facilitating an appropriate educational and creative environment for effectively developing artistic and creative experience in future choreography teachers.
Additionally, the study advances the understanding of mechanisms for practically implementing artistic and creative experience formation of choreography teachers in higher education institutions.
The presented scientific work does not exhaust all aspects of the problem of formation of artistic and creative experience. A promising direction of further scientific research may be to determine ways to increase the efficiency of the formation of artistic and creative experience by introducing immersive learning technologies into the educational process and designing individual trajectories of the formation of artistic and creative experience by specialists in artistic disciplines in the system of continuous education.