ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Канова, Людмила Петрівна![]() |
|
dc.date.accessioned | 2025-02-19T13:09:46Z | |
dc.date.available | 2025-02-19T13:09:46Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Канова, Людмила Петрівна. Теоретичні та методичні засади професійної іншомовної підготовки офіцерів ЗСУ за стандартами НАТО : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Канова, Людмила Петрівна ; наук. консультант Рідей Наталія Михайлівна ; М-во освіти і науки України ; УДУ імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2024. – 523 с. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47586 | |
dc.description.abstract | Обґрунтовано теоретичні та методичні засади системи професійної іншомовної підготовки офіцерів ЗСУ за стандартами НАТО, розроблено й експериментально перевірено ефективність її моделі та методики організації неперервного навчання англійської мови з забезпеченням відповідності професійної іншомовної компетентності військовослужбовців стандартам Північноатлантичного альянсу. Розроблено концепцію та систему професійної іншомовної підготовки офіцерів ЗСУ за стандартами НАТО, виявлено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови з методико-організаційного забезпеченням. Обґрунтовано та розроблено методику організації неперервного навчання англійської мови із забезпеченням відповідності професійної іншомовної компетентності військовослужбовців стандартам Північноатлантичного альянсу; зміст і структуру професійної іншомовної компетентності офіцерів ЗСУ для забезпечення відповідності стандартам НАТО. Розроблено та обґрунтовано проблемно-інтегрований універсум неперервного навчання англійської мови у циклах системи професійної іншомовної підготовки офіцерів ЗСУ за стандартами НАТО та інформаційну програму з методики професійної іншомовної підготовки офіцерів ЗСУ за стандартами НАТО. Універсум розроблено у циклах системи професійної іншомовної підготовки офіцерів ЗСУ (ОС Бакалавр – тактичного рівня (загальний, загальновійськовий та спеціальний курс англійської мови: іноземна мова (англійська), іноземна мова за військово-професійним спрямуванням, іноземна мова за професійним спрямуванням) та ОС Магістр – тактичного/оперативного рівня (іноземна мова у професійній діяльності: іноземна мова за професійним спрямуванням, основи військового перекладу) на орбітах циклів підготовки – загальної, військово-професійної та військово-спеціальної в етапах – наукового пізнання (теоретично-пошуковий, аналітичний, методологічний, концептуально-стратегічний, функціонально-методичний – праксеологічний), впровадження системи та методики організації (пропедевтичний, діагностувальний, планувальний, апробаційний, моніторинговий та релевантний) та дослідження (мотиваційний, коригувальний констатувальний (аудиторський), моделюючий формувальний етапи). Подальшого розвитку набули методологія управління якістю військово-професійної підготовки та процедури технічного регулювання її забезпечення. | uk |
dc.description.abstract | The dissertation formulates and scientifically substantiates the theoretical and methodological basis of professional foreign language training of Ukrainian Armed Forces officers according to NATO standards. The fundamental conceptual idea of the study is the enhancement of the methodological potential of the theory and methodology of professional education, specifically the conceptualization of the research on the theoretical and methodological foundations for the development, substantiation, modeling, and praxeology of the system of professional foreign language competence of Ukrainian Armed Forces officers according to NATO standards. It is worth highlighting the research concept, which synergizes a range of fundamental-methodological and specific-methodological concepts: systemic-methodological, mathetic, qualitive, epistemological, information-technological, interoperable, tactical, diversification, and semiotic. The concept and system of professional foreign language training of Ukrainian Armed Forces officers according to NATO standards have been substantiated and developed, the pedagogical conditions for their methodological and organizational support have been identified and theoretically justified. The methodology of organizing continuous English language learning to ensure that the professional foreign language competence of military personnel meets NATO standards has been substantiated and developed, as well as the content and structure of the professional foreign language competence of Armed Forces officers to ensure compliance with NATO standards. The problem-integrative Universum of continuous English language learning has been designed within the cycles of the professional foreign language training system for Ukrainian Armed Forces officers at the Bachelor’s level – tactical level (including general, general military, and specialized English courses: English as a foreign language, Foreign language for specific and professional purposes, Foreign language for professional purposes) and the Master’s level – tactical/operational level (English in professional activities: Foreign language for professional purposes, Basics of military translation). The Universum operates within the orbits of training cycles: general, military-professional, and military-specialized, and across various stages of scientific inquiry (theoretical-exploratory, analytical, methodological, conceptual-strategic, functional-methodological – praxeological). The Universum further includes stages for the implementation of the system and methodology of organization: propaedeutic, diagnostic, planning, trial, monitoring, and relevant. The research stages include motivational, corrective, diagnostic (auditing), modeling, and formative phases. The criterial and diagnostic apparatus for assessing the levels of professional foreign language competence of Ukrainian Armed Forces officers according to NATO standards has been developed, substantiated, and tested in practice, with the implementation of a linguistic criterial apparatus according to NATO standards. Additionally, an expert evaluation procedure has been developed to ensure the compliance of the protective provisions of the pedagogical research on the theoretical and methodological foundations of professional foreign language training of Armed Forces officers according to NATO standards. The content analysis of legislative norms governing the legal and technical regulation of professional foreign language training of Ukrainian Armed Forces officers according to NATO standards contributed to the identification of the axiological content of key categories within the research thesaurus, namely: «military education», «professional military education», «professional training», and «foreign language training». | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.subject | професійна іншомовна підготовка | uk |
dc.subject | професійна іншомовна компетентність | uk |
dc.subject | концепція та система професійної іншомовної підготовки офіцерів ЗСУ за стандартами НАТО | uk |
dc.subject | універсум неперервного навчання англійської мови | uk |
dc.subject | professional foreign language training | uk |
dc.subject | professional foreign language competence | uk |
dc.subject | concept and system of professional foreign language training of Ukrainian Armed Forces officers according to NATO standards | uk |
dc.subject | Universum of continuous English language learning | uk |
dc.subject | professional foreign language training model and system of Ukrainian Armed Forces officers according to NATO standards | uk |
dc.subject | модель системи професійної іншомовної підготовки офіцерів ЗСУ за стандартами НАТО | uk |
dc.title | Теоретичні та методичні засади професійної іншомовної підготовки офіцерів ЗСУ за стандартами НАТО | uk |
dc.title.alternative | Theoretical and Methodological Basis of Professional Foreign Language Training of Ukrainian Armed Forces Officers According to NATO Standards | uk |
dc.type | Dissertation | uk |
dc.identifier.udc | 378.016:811.111]:355.233(477)(043.3) |