У науковій статті автор звертається до питання формування української національної ідентичності в дітей старшого дошкільного віку засобом вивчення української мови. Через мовну освіту діти не лише засвоюють мовні навички, а й отримують можливість інтегруватися в національну культуру, усвідомлюючи свою приналежність до українського народу.
Одним із ключових факторів у формуванні національної ідентичності через мову є роль вихователя, який стає посередником між дитиною та національною культурою. Вихователь повинен активно використовувати українську мову як засіб комунікації, надаючи дітям можливість постійного практичного застосування мовних знань у різних ситуаціях. Крім того, важливим є створення мовного середовища, де українська мова є домінуючою. Це може включати як безпосереднє спілкування українською мовою, так і використання візуальних і слухових засобів, що підтримують національну ідентичність (музика, література, аудіо- та відеоматеріали).
Формування української національної ідентичності є ключовою метою та необхідною умовою для розвитку та повоєнного відновлення України. Саме тому формування національної ідентичності та національної свідомості у дітей старшого дошкільного віку в кожному поколінні є важливою науковою темою та об’єктом майбутніх досліджень. Автор бачить потребу обґрунтувати особливості вивчення української мови дітьми старшого дошкільного віку та проаналізувати як вивчення української мови впливає на формування української національної ідентичності у дітей старшого віку в ЗДО. Розглянуто та проаналізовано головні законодавчі документи України, які регламентують увагу на процес формування української національної ідентичності в дітей старшого дошкільного віку в закладах дошкільної освіти.
In the scientific article, the author addresses the issue of the formation of Ukrainian national identity in older preschool children as a means of learning the Ukrainian language. Through language education, children not only acquire language skills, but also get the opportunity to integrate into the national culture, realizing their belonging to the Ukrainian people.
One of the key factors in the formation of national identity through language is the role of the educator, who becomes a mediator between the child and the national culture. The teacher should actively use the Ukrainian language as a means of communication, giving children the opportunity to constantly apply language knowledge in various situations. In addition, it is important to create a language environment where the Ukrainian language is dominant. This may include both direct communication in the Ukrainian language and the use of visual and auditory means that support national identity (music, literature, audio and video materials).
The formation of Ukrainian national identity is a key goal and a necessary condition for the development and post-war recovery of Ukraine. That is why the formation of national identity and national consciousness in children of older preschool age in each generation is an important scientific topic and the object of future research. The author sees the need to substantiate the peculiarities of learning the Ukrainian language by children of older preschool age and to analyze how learning the Ukrainian language affects the formation of Ukrainian national identity among older children in the ZDO. The main legislative documents of Ukraine, which regulate attention to the process of formation of Ukrainian national identity in children of older preschool age in preschool education institutions, were reviewed and analyzed.