ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Hnatyuk, Anatolii![]() |
|
dc.date.accessioned | 2025-02-11T13:44:37Z | |
dc.date.available | 2025-02-11T13:44:37Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Hnatyuk, A. The role of the Ivan Franko Kyiv National Academic Drama Theater in the formation of Ukrainian theatrical culture in the early twentieth century / A. Hnatyuk // Культурологічний альманах / Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 4 (12). – С. 393-398. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47507 | |
dc.description.abstract | The purpose of the article is to highlight the basic principles of the Ivan Franko Kyiv National Academic Drama Theater and to identify its influence on the formation of Ukrainian theatrical culture in the early twentieth century. The theater began its functioning in a difficult socio-political situation that significantly affected the course of cultural processes in Ukraine. The study highlights the prerequisites for the formation of Ukrainian theater, identifies the main problems of cultural institutions and artists at the beginning of the 20th century, which are related to the establishment of Soviet power and its oppression, censorship and control, from which the whole nation suffered. It is noted that the directions of activity and development of theatrical life were divided into two movements – those who preferred the forms of theater of “direct life correspondences” (according to Hnat Yura) and those who preferred “left” art, which established conventional forms on the stage (according to Les Kurbas). The article also pays attention to the main spectrums of development that influenced the popular recognition of the Ivan Franko Theater. Among them are repertoire policy, educational work, and the synthesis of the principles of the Theatre of Coryphaei and artistic stereotypes of the new time. An important part of the study is the characterization of the repertoire policy of the theater, which is covered in three main perspectives: polystylism, synthesis of traditions and innovations, and the direction of creativity towards realism. The main features that influenced the general theatrical culture of Ukraine in the early twentieth century are identified, including the tendency to realism and the factor of accessibility and comprehensibility for an ordinary viewer. Research methodology. The article uses a retrospective method, methods of analysis, selection, systematization and generalization. The scientific novelty of the article lies in the study of the activities and influence of the Ivan Franko Kyiv National Academic Drama Theater through the prism of historical retrospection, with an eye to the current assessment of aspects established in Soviet times. As a result of the study, the main activities of the Ivan Franko Kyiv National Academic Drama Theater were identified and the main criteria for its influence on the Ukrainian theatrical space of the early twentieth century were outlined. | uk |
dc.description.abstract | Метою статті є висвітлення основних засад діяльності Київського національного академічного драматичного театру імені Івана Франка та виявлення його впливу на формування української театральної культури на початку ХХ ст. Театр розпочав своє функціонування в умовах складної суспільно-політичної ситуації, яка значною мірою вплинула на перебіг культурних процесів в Україні. В дослідженні висвітлено передумови формування українського театру, означено основні проблеми роботи культурних інституцій та митців на початку ХХ ст., що пов’язані зі становленням радянського уряду та його утисками, цензурою і контролем, від якого потерпало все суспільство країни. Означено, що напрями діяльності та розвитку театрального життя розділилися на дві течії – ті, які воліли до форм театру «прямих життєвих відповідностей» (за Гнатом Юрою) та ті, що надавали перевагу «лівому» мистецтву, яке утверджувало на сцені умовні форми (за Лесем Курбасом). У статті також приділено увагу основним спектрам розвитку, що вплинули на народне визнання театру імені І. Франка. Серед них – репертуарна політика, просвітницька робота, синтез принципів «театру корифеїв» й художніх стереотипів нового часу. Важливою частиною дослідження є характеристика репертуарної політики театру, яка висвітлена в трьох основних ракурсах: полістелістичності, синтезу традицій та новацій, спрямуванні творчості до реалізму. Виявлено основні риси, які вплинули на загальну театральну культуру України початку ХХ ст., серед яких тяжіння до реалізму та фактор доступності, зрозумілості для простого глядача. У статті використано ретроспективний метод, методи аналізу, відбору, систематизації та узагальнення. Наукова новизна статті полягає у дослідження діяльності та впливу Київського національного академічного драматичного театру імені Івана Франка через призму історичної ретроспективи з оглядом на актуальну оцінку щодо усталених у радянський час аспектів. В результаті проведеного дослідження виявлено основні напрями діяльності Київського національного академічного драматичного театру імені Івана Франка та означено основні критерії його впливу на український театральний простір початку ХХ ст. | uk |
dc.language.iso | en | uk |
dc.publisher | Видавничий дім «Гельветика» | uk |
dc.subject | Ivan Franko Kyiv National Academic Drama Theater | uk |
dc.subject | theatrical culture | uk |
dc.subject | Frankovites | uk |
dc.subject | Київський національний академічний драматичний театр імені Івана Франка | uk |
dc.subject | театральна культура | uk |
dc.subject | франківці | uk |
dc.title | The role of the Ivan Franko Kyiv National Academic Drama Theater in the formation of Ukrainian theatrical culture in the early twentieth century | uk |
dc.title.alternative | Роль Київського національного академічного драматичного театру імені Івана Франка у формуванні української театральної культури на початку ХХ століття | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 792.2.03(477.411)"19" | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.48 |