Статтю приурочено до 140-річчя блаженного священномученика Миколая Чарнецького (1884–1959 роки), монаха Згромадження Найсвятішого Ізбавителя, Апостольського візитатора на Волині, сподвижника Андрея Шептицького, якого митрополит призначив екзархом Волині, Підляшшя та частини Полісся і Холмщини – обтяжених глибокою історичною травмою етнокультурних українських земель, де протягом кількох століть проводилась жорстка асиміляторська політика щодо українців. У цьому контексті з історико-філософського погляду розглядаються поняття «ювілей», «слава», «служіння», «милосердя», «мучеництво». З’ясовано суголосність богословської концепції милосердя М. Чарнецького та філософсько-художньої – Лесі Українки. Для обох діячів української культури милосердя є категорією екзистенційної діалектики й онтологічною основою їхнього прозопоїчного буття, що інспірує розуміння обома мислителями християнства як релігії милосердя. Розкрито богословський зміст унійного служіння, який, з одного боку, зумовлював інтенції генерації українських церковних діячів, до якої належить М. Чарнецький, а із другого – пояснює готовність цих священнослужителів до мучеництва. Покоління М. Чарнецького бачить унійну місію в з’єднанні християн, збереженні тяглості українського християнства, формуванні національно-релігійної ідентичності українців, без чого неможливе справжнє державотворення – будування рідної всенаціональної Хати-Батьківщини. В історичній ситуації, що стрімко змінювалася в умовах розгортання Другої світової війни, греко-католицькі екзархи, однодумці митрополита Андрея, свідомі свого покликання, виявили далекоглядне державницьке мислення, закладаючи нові, справедливі принципи утворення екзархатів, і запропонували новий підхід до їх розмежування – не за критеріями етнографічними, географічними, історичними, а з урахуванням сучасних умов країн і національностей, убачаючи в перерозподілі геополітичної мапи Європи шанс для України здобути незалежність.
The article is dedicated to the 140th anniversary of the birth of Blessed Hieromartyr Mykolai Charnetsky (1884– 1959), the monk of the Congregation of the Most Holy Redeemer, Apostolic Visitor to Volyn, and companion of Andrei Sheptytsky, who was appointed by the Metropolitan as Exarch of Volyn, Podlasie, and parts of Polissia and Kholmshchyna, the ethno-cultural Ukrainian lands burdened by a deep historical trauma, where a harsh assimilationist policy towards Ukrainians had been pursued for several centuries. In this context, the concepts of “jubilee”, “glory”, “service”, “mercy”, “martyrdom” are considered from a historical and philosophical point of view. The author enucleates the concordance of Charnetsky’s theological concept of mercy and Lesia Ukrainka’s philosophical and artistic concepts. Mercy, for both figures of Ukrainian culture, is a category of existential dialectics and the ontological basis of their prosopoeic existence, which inspires either thinker’s understanding of Christianity as a religion of mercy. The theological content of the uniate service is revealed, which, on the one hand, determines the intentions of the generation of Ukrainian church leaders, to which Charnetsky belongs, and, on the other hand, it explains the readiness of these clergymen for martyrdom. According to Charnetsky’s generation, the Uniate mission is to unite Christians, preserve the cohesion of Ukrainian Christianity and form the national and religious identity of Ukrainians, without which the true state-building of the native national Home-Motherland is otherwise impossible. In the historical situation that was rapidly changing in the conditions of World War II, the Greek-Catholic exarchs, associates of Metropolitan Andrei, aware of their vocation, showed a far-sighted statesmanship, laying down new fair principles for the formation of exarchates and offered a new approach in their demarcation, i.e. not according to the ethnographic, geographical and historical criteria, but taking into account modern conditions of the countries and nationalities and seeing a chance for Ukraine to gain independence in the redistribution of the geopolitical map of Europe.