ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Шулигіна, Раїса Андріївна![]() |
|
dc.date.accessioned | 2025-01-27T08:21:47Z | |
dc.date.available | 2025-01-27T08:21:47Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Шулигіна, Р. А. Психолого-педагогічні аспекти духовно-морального становлення зростаючої особистості в умовах динамічних суспільних трансформацій / Р. А. Шулигіна // Освітньо-науковий простір = Educational Scientifіc Space : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова ; [гол. ред. Матвієнко О. В.]. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2024. – Вип. 7 (2-2024). Том 2. – С. 137-148. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47307 | |
dc.description.abstract | Зміст статті включає аналіз психолого-педагогічних аспектів духовно-морального становлення зростаючої особистості з урахуванням динамічних суспільних трансформацій сьогодення, які здійснюють вагомий вплив на конструювання внутрішнього світу, системи ціннісних орієнтацій, свідомості й духовності «нового» покоління. У розвідці наголошено, що пріоритетну роль у цих процесах відведено освіті, в нормативно-правовій базі якої акцентовано увагу на духовно-моральних постулатах життєдіяльності, культурно-історичних цінностях українського народу, його духовних традиціях та їх ролі у формуванні цілісної особистості. Розкрито світоглядні парадигми видатних діячів минулого і сучасності та поняття «духовність», «духовна культура», «моральність», «духовно-моральне становлення особистості» тощо. Доведено, що невід’ємною складовою духовно-морального становлення особистості, її соціальної зрілості є культура спілкування, культура побудови взаємин із іншими людьми, при цьому цей аспект містить такі форми останньої, які мають морально-етичний характер: певні цінності, норми, звичаї, традиції та інші способи регуляції поведінки, спілкування, що визначають власне моральну структуру міжсуб’єктних взаємин. Визначено провідні педагогічні умови, що сприяють формуванню загальної і духовної культури, культури спілкування і ціннісних орієнтацій зростаючої особистості в системі спеціально створеного освітньо-виховного середовища. Застосовано усно-контактні форми спілкування (анкетування, опитування), що уможливило вивчення духовно-культурних орієнтацій респондентів юнацького віку – ставлення до світу, людей, системи людських відносин, характеру дозвілля, інтересів, уподобань та духовних надбань, яких було залучено до експерименту. Наведено результати вивчення характеру і змісту дозвілля студентів для розуміння їх духовно-культурних і моральних орієнтацій. Зроблено висновок про необхідність цілеспрямованого керування духовно-моральним становленням і формуванням світогляду зростаючої особистості, зокрема в умовах динамічних суспільних трансформацій, що відбуваються. | uk |
dc.description.abstract | The content of the article includes an analysis of the psychological and pedagogical aspects of the spiritual and moral formation of a growing personality, taking into account the dynamic social transformations of today, which have a significant impact on the construction of the inner world, the system of value orientations, consciousness and spirituality of the “new” generation. The article emphasises that the priority role in these processes is assigned to education, the regulatory framework of which focuses on the spiritual and moral tenets of life, cultural and historical values of the Ukrainian people, their spiritual traditions and their role in the formation of a holistic personality. The worldview paradigms of prominent figures of the past and present, as well as the concepts of “spirituality”, “spiritual culture”, “morality”, “spiritual and moral formation of the individual”, etc. are revealed. It is proved that an integral part of the spiritual and moral formation of the individual, his/her social maturity is the culture of communication, the culture of building relationships with other people, and this aspect includes such forms of the latter that are moral and ethical in nature: certain values, norms, customs, traditions and other ways of regulating behaviour and communication that determine the actual moral structure of intersubjective relationships. The author identifies the leading pedagogical conditions that contribute to the formation of general and spiritual culture, culture of communication and value orientations of a growing personality in the system of a specially created educational environment. Oral and contact forms of communication (questionnaires, surveys) were used, which made it possible to study the spiritual and cultural orientations of the youth respondents – their attitude to the world, people, the system of human relations, the nature of leisure, interests, preferences and spiritual achievements of the students involved in the experiment. The results of the study of the nature and content of students’ leisure time are presented to understand their spiritual, cultural and moral orientations. It is concluded that it is necessary to purposefully manage the spiritual and moral formation and formation of the worldview of a growing personality, in particular in the context of dynamic social transformations taking place. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Видавництво Ліра-К | uk |
dc.subject | духовність | uk |
dc.subject | моральність | uk |
dc.subject | духовно-моральне становлення | uk |
dc.subject | ціннісні орієнтації | uk |
dc.subject | культура спілкування | uk |
dc.subject | особистість | uk |
dc.subject | освіта | uk |
dc.subject | spirituality | uk |
dc.subject | morality | uk |
dc.subject | spiritual and moral formation | uk |
dc.subject | value orientations | uk |
dc.subject | culture of communication | uk |
dc.subject | personality | uk |
dc.subject | education | uk |
dc.title | Психолого-педагогічні аспекти духовно-морального становлення зростаючої особистості в умовах динамічних суспільних трансформацій | uk |
dc.title.alternative | Pedagogical aspects of spiritual and moral formation of a growing personality in the context of dynamic social transformations | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 373.5.015.311:[17-029:2]:316.4 | |
dc.identifier.doi | 10.31392/ONP.2786-6890.7(2)/2.2024.27 |