ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Васютіна, Тетяна Миколаївна | |
dc.contributor.author | Себало, Людмила Ігорівна | |
dc.contributor.author | Тесленко, Тетяна Василівна | |
dc.date.accessioned | 2025-01-14T13:30:45Z | |
dc.date.available | 2025-01-14T13:30:45Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Васютіна, Т. М. Інструменти розвитку критичного мислення в майбутніх педагогів як елементи освітнього середовища ЗВО / Т. М. Васютіна, Л. І. Себало, Т. В. Тесленко // Освітньо-науковий простір = Educational Scientifіc Space : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова ; [гол. ред. Матвієнко О. В.]. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2024. – Вип. 7 (2-2024). Том 2. – С. 37-46. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47229 | |
dc.description.abstract | В публікації звернено дослідницьку увагу на підходи до розвитку критичного мислення студентів педагогічних спеціальностей, інструменти, які підвищують ефективність цього процесу, їх кореляцію зі складниками освітнього середовища закладів вищої освіти. Встановлено, що означена проблема розглядається у таких напрямах як: суть поняття «критичне мислення» у науковому дискурсі; особливості організації педагогічного впливу на розвиток досліджуваного уміння у школярів та студентів різними формами, методами і засобами; залежність рівня його сформованості від ціннісних орієнтацій, статі, дисципліни, що вивчається. Здійснено огляд вітчизняних науково-педагогічних студій, де охарактеризовано використання різних інструментів для розвитку критичного мислення майбутніх педагогів в умовах очного, змішаного та дистанційного форматів навчання: практичних кейсів, ситуаційних завдань, філософських діалогів, електронних застосунків, медійних ресурсів, різних методів та технологій (інтерактивних, цифрових, інформаційних, контекстного навчання). Зосереджено увагу на підходах до характеристики освітнього середовища закладу вищої освіти, з-поміж яких найбільш доцільною для висвітлення означеної проблеми видається така класифікація складників: соціальний, дидактичний та просторово-предметний. Розглядаючи інструменти розвитку критичного мислення через призму вказаних складників, констатуємо їх приналежність до дидактичного (навчальне і виховне середовище) та просторово-предметного (обладнання аудиторій, заклади освіти, де студенти проходять практичну підготовку, музейне середовище). Удокладнено використання інструментів розвитку критичного мислення студентів спеціальності 013 «Початкова освіта» на прикладі таких дисциплін як: «Основи і методика викладання громадянської та історичної освітньої галузі», «Розвиток критичного мислення молодших школярів», «Методика навчання соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі» та інших. Дієвими інструментами у цьому процесі стали: освітні цифрові ресурси («Вивчаю – не чекаю», «LearningАpps, «Coggle», «Google Earth»), соціальна реклама, різні групи освітнього медіаконтенту (аудіального, візуального, аудіовізуального), методи та стратегії розвитку критичного мислення («Одна хвилина», «Дискусія в колі», «Неперервна шкала думок», «Займи / зміни позицію», «Діаграма Венна» тощо), технології навчання («наскрізне навчання», «навчання через участь», «занурення, проживання зсередини»), вправи Швейцарсько-Українського проєкту DOCCU («Серветка», «Букет», «Китайські палички», «Світове кафе», «Водій і машина»). | uk |
dc.description.abstract | The publication focuses on approaches to the development of critical thinking of students of pedagogical specialities, tools that increase the effectiveness of this process, their correlation with the components of the educational environment of higher education institutions. It is established that this problem is considered in the following areas: the essence of the concept of “critical thinking” in scientific discourse; the peculiarities of organising pedagogical influence on the development of the studied skill in schoolchildren and students by various forms, methods and means; the dependence of the level of its formation on value orientations, gender, and the discipline being studied. A review of domestic scientific and pedagogical studies is carried out, which describes the use of various tools for the development of critical thinking of future teachers in full-time study, blended and distance learning formats: practical cases, situational tasks, philosophical dialogues, electronic tools, media resources, various methods and technologies (interactive, digital, informational, contextual learning). The attention is focused on approaches to characterising the educational environment of a higher education institution, among which the following classification of components seems to be the most appropriate for highlighting this problem: social, didactic and spatial-subjective. Considering the tools for the development of critical thinking through the prism of these components, we state that they belong to the didactic (teaching and educational environment) and spatial-subjective (classroom equipment, educational institutions where students receive practical training, museum environment). The use of tools for the development of critical thinking of students majoring in 013 “Primary Education” is improved on the example of such disciplines as: “Fundamentals and Methods of Teaching Civic and Historical Education”, “Development of Critical Thinking of Primary School Students”, “Methods of Teaching Social and Health Education” and others. Effective tools in this process include: educational digital resources (“Interland”, “I study – I don’t wait”, “LearningАpps”, “Coggle”, “Google Earth”), social advertising, various groups of educational media content (audio, visual, audiovisual), methods and strategies for developing critical thinking (“One Minute”, “Circle Discussion”, “Continuous Scale of Opinions”, “Take / change your position”, “Venn diagram” etc.), learning technologies (“cross-cutting learning”, “participatory learning”, “immersion, living from the inside”), exercises of the Swiss-Ukrainian DOCCU project (“Napkin”, “Bouquet”, “Chinese chopsticks”, “World Cafe”, “Driver and Car”). | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Видавництво Ліра-К | uk |
dc.subject | критичне мислення | uk |
dc.subject | здобувачі вищої освіти | uk |
dc.subject | освітнє середовище ЗВО | uk |
dc.subject | інструменти розвитку критичного мислення | uk |
dc.subject | соціальна активність | uk |
dc.subject | цифрові застосунки | uk |
dc.subject | освітній медіаконтент | uk |
dc.subject | critical thinking | uk |
dc.subject | higher education students | uk |
dc.subject | educational environment of higher education institutions | uk |
dc.subject | tools for the development of critical thinking | uk |
dc.subject | social activity | uk |
dc.subject | digital applications | uk |
dc.subject | educational media content | uk |
dc.title | Інструменти розвитку критичного мислення в майбутніх педагогів як елементи освітнього середовища ЗВО | uk |
dc.title.alternative | Tools for developing critical thinking in future teachers as elements of the educational environment of a higher education institution | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 378.091.3:373.5.011.3-051]:159.955-028.43 | |
dc.identifier.doi | 10.31392/ONP.2786-6890.7(2)/2.2024.18 |