У статті досліджено особливості транскультурної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва у скандинавських країнах. Скандинавський досвід реформування національних освітніх систем становить інтерес для української системи мистецької освіти. Авторкою аналізується мистецька освіта в Данії, Швеції, Норвегії та Фінляндії; проводиться порівняльний аналіз термінів освіти в цих країнах; побудови ступеневої освіти; базових предметів; видів діяльності в закладах вищої освіти музичного спрямування.
Аналізуючи науковий доробок українських авторів щодо практичних аспектів мистецької освітньої галузі у скандинавських країнах, авторка висвітлює тенденції, що домінують у системі скандинавської вищої освіти.
The article is devoted to the problemthe peculiarities of transcultural training of future music teachers in the Scandinavian countries. The Scandinavian experience of reforming national educational systems is of interest to the Ukrainian art education system. The author examines art education in Denmark, Sweden, Norway and Finland; a comparative analysis of terms of education in these countries is carried out; construction of graduate education; basic subjects; types of activities in institutions of higher education in the musical direction. Analyzing the scientific output of Ukrainian authors regarding the practical aspects of art education in the
Scandinavian countries, the author highlights the trends that dominate the Scandinavian higher
education system.