У статті розглянуто особливості використання стратегії (CLIL) у процесі навчання студентів ЗВО. Досліджено та уточнено сутність цього поняття, а також розглянуто передумови його виникнення. Зазначено, що метою використання стратегії предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL) у вищих навчальних закладах є одночасне вивчення профільного предмета та опанування іноземної мови.
Зазначено, що для розвитку сучасного суспільства потрібні фахівці, здатні мислити і діяти глобально і творчо, які вміють налагоджувати міжнародні контакти, співпрацювати з партнерами на рівні міжкультурної творчої взаємодії, інакше кажучи, ті, які володіють високим рівнем міжкультурної компетентності, розвиненими почуттями емпатії, трансспекції, толерантності тощо. Період глобальної цифровізації та інформаційної революції, який нині панує, підкреслює необхідність формування комунікативної компетенції у випускників закладів вищої освіти на високому рівні, оскільки конкурентоспроможний фахівець має володіти не лише професійними знаннями.
У дослідженні підкреслено, що заняття, на яких застосовується CLIL, складаються з таких компонентів, як: зміст (отримання знань, формування вмінь і навичок у предметній сфері); спілкування (практичне застосування іноземної мови в освітньому процесі); пізнання (розвиток когнітивних і розумових здібностей); культура (визнання існування інших культур та рідної культури). Обґрунтовані основні принципи стратегії CLIL. Визначені її особливості та провідні компоненти, проаналізовані переваги та виклики впровадження стратегії предметно-мовного інтегрованого навчання. Доведено, що впровадження CLIL в освітній процес ЗВО активізує пізнавальні здібності студентів і мотивує їх до вивчення навчальних дисциплін іноземною мовою.
The article examines the peculiarities of the use of strategies (CLIL) in the process of education of students of higher education institutions. The essence of this concept has been studied and specified, and the prerequisites for its emergence have also been considered. It is noted that the purpose of using the subject-language integrated learning (CLIL) strategy in higher education institutions is to simultaneously study a specialized subject and master a foreign language.
It is noted that the development of modern society requires specialists who are able to think and act globally and creatively, who are able to establish international contacts, cooperate with partners at the level of intercultural creative interaction, in other words, those who possess a high level of intercultural competence, developed feelings of empathy, transspection, tolerances, etc. The period of global digitalization and information revolution, which currently prevails, emphasizes the need for the formation of communicative competence in graduates of higher education institutions at a high level, since a competitive specialist must possess not only professional knowledge.
The research emphasizes that the classes in which CLIL is applied consist of such components as: content (acquiring knowledge, forming skills and abilities in the subject area); communication (practical use of a foreign language in the educational process); cognition (development of cognitive and mental abilities); culture (recognition of the existence of other cultures and self-identification as part of the culture). The main principles of the CLIL strategy are substantiated. Its features and leading components are defined, the advantages and challenges of implementing the strategy of subject-language integrated education are analyzed. It has been proven that the introduction of CLIL into the educational process of higher education activates the cognitive abilities of students and motivates them to study academic subjects in a foreign language.