У статті висвітлено особливості сучасної STEM-освіти у професійній діяльності педагога. В сучасному світі такий напрямок як STEM-освіта запроваджено у більшості розвинутих країн світу. Це дає можливість збільшити природничо-науковий компонент у навчальних програмах. Ознайомлення здобувачів зі STEM-професіями передбачає занурення їх у світ нових понять і технологій, наприклад: інновація, STEM і STEAM-освіта, STEM-спеціальності, STEM-грамотність, креативна індустрія, нанотехнології, наукова грамотність, освітня робототехніка, проєктна діяльність тощо.
Особливостями сучасної STEM-освіти є: інтегроване навчання за «темами», а не з предметів; застосування науково-технічних знань у реальному житті; розвиток навичок критичного мислення та вирішення проблем; зростання впевненості у своїх силах; активна комунікація і командна робота; розвиток інтересу до технічних дисциплін; креативні та інноваційні підходи до створення проектів; зв’язок між навчанням і кар’єрою; підготовка учнів, студентів до технологічних інновацій життя.
Провідною ідеєю навчання за STEM-освіти є конструювання навчальних предметів, дисциплін, курсів за міждисциплінарним принципом, що дає можливість комплексно формувати ключові фахові та соціально-особистісні компетентності молоді.
Автором представлено переваги STEM-освіти, зокрема створення єдиного інформаційно-освітнього простору, в межах якого студенти, учні, викладачі отримують можливість акумулювати ідеї й обмінюватися думками; організація поетапного навчання, розгорнутого в часі; акцентування на інтеграції навчальних дисциплін. Розглянуто факти, що впливають на зацікавленість молоді у STEM-освіті: наявність прикладів для наслідування, отримання практичного досвіду, заохочення до вивчення STEM-дисциплін, розуміння практичної значущості STEM-освіти.
The article highlights the peculiarities of using modern STEM education in the professional activity of a teacher. In the modern world, such a direction as STEM education has been introduced in most of the developed countries of the world. This makes it possible to increase the natural science component in educational programs. Introducing students to STEM professions involves immersing them in the world of new concepts and technologies, for example: innovation, STEM and STEAM education, STEM specialties, STEM literacy, creative industry, nanotechnology, scientific literacy, educational robotics, project activities, etc.
The features of modern STEM education are: integrated learning by "topics" and not by subjects; application of scientific and technical knowledge in real life; development of critical thinking and problem solving skills; growing confidence in one's abilities; active communication and teamwork; development of interest in technical disciplines; creative and innovative approaches to creating projects; connection between education and career; preparation of pupils, students for technological innovations of life.
The leading idea of STEM education is the construction of educational subjects, disciplines, and courses based on an interdisciplinary principle, which makes it possible to comprehensively form the key professional and social and personal competencies of young people.
The author presents the advantages of STEM education, in particular, the creation of a single informational and educational space, within which students, pupils, teachers get the opportunity to accumulate ideas and exchange opinions; organization of step-by-step training over time; emphasis on the integration of elementary disciplines. The facts affecting the interest of young people in STEM education are considered: the presence of role models, gaining practical experience, encouragement to study STEM disciplines, understanding the practical significance of STEM education.