У статті висвітлено значення міжкультурної компетентності майбутніх філологів у процесі фахової підготовки студентів педагогічних ЗВО України. Обґрунтовано психолого-педагогічні механізми фахового становлення майбутніх філологів.
Зазначено, що педагогічні аспекти формування міжкультурної компетентності майбутнього філолога відображають суперечності, які виникають між вимогами суспільства до готовності майбутнього філолога щодо формування міжкультурної компетентності здобувачів і недостатнім рівнем їхньої професійної підготовки; між усвідомленням майбутніми філологами значущості міжкультурної компетентності та недостатнім рівнем навчально-методичного забезпечення освітнього процесу для реалізації цього завдання; між потребою міжкультурного розвитку майбутніх філологів та їхньою недостатньою вмотивованістю в процесі навчання у ЗВО.
Проаналізовано формування іншомовної міжкультурної компетентності майбутніх філологів, яке вважається комплексним і багатоаспектним питанням, оскільки різні аспекти цієї наукової проблеми вивчалися у педагогіці, психології, етнографії, культурології, історії, соціології та філософії освіти.
Визначено роль міжкультурної компетентності майбутніх філологів, а також схарактеризовано особливості цього процесу в період фахової підготовки у ЗВО.
Вказано, що соціальний аспект міжкультурної компетентності майбутніх філологів пов’язаний із активною позицією студента як суб’єкта педагогічної взаємодії, з його здатністю реалізовувати власні (або спільні) потреби та інтереси в загальній ціннісній системі координат педагогічної освіти.
Науково підтверджено, що творча, соціально відповідальна й активна особистість характеризується почуттям нового, критичним ставленням до навколишнього світу, усвідомленням свого місця і ролі серед інших. Фахову підготовку майбутніх філологів розглянуто як процес побудови, підтримки та управління всіма видами та формами зовнішніх та внутрішньо-психологічних навчальних дій.
The article highlights the importance of intercultural competence of future philologists in the process of professional training of students of pedagogical higher education institutions of Ukraine. The psychological and pedagogical mechanisms of professional development of future philologists are substantiated.
It is noted that the pedagogical aspects of the formation of the intercultural competence of the future philologist reflect the contradictions that arise between society’s requirements for the readiness of the future philologist regarding the formation of the intercultural competence of the applicants and the insufficient level of their professional training; between future philologists’ awareness of the importance of intercultural competence and the insufficient level of educational and methodological support of the educational process for the implementation of this task; between the need for intercultural development of future philologists and their lack of motivation in the process of studying at higher education institutions.
The formation of foreign language intercultural competence of future philologists is analyzed, which is considered a complex and multifaceted issue, since various aspects of this scientific problem have been studied in pedagogy, psychology, ethnography, cultural studies, history, sociology, and philosophy of education.
The role of intercultural competence of future philologists is defined, as well as the features of this process during the period of professional training at higher education institutions are characterized.
It is indicated that the social aspect of intercultural competence of future philologists is connected with the active position of the student as a subject of pedagogical interaction, with his ability to realize his own (or common) needs and interests in the general value system of pedagogical education coordinates.
It has been scientifically proven that a creative, socially responsible and active personality is characterized by a sense of the new, a critical attitude to the surrounding world, awareness of one’s place and role among others. Professional training of future philologists is considered as a process of construction, support and management of all types and forms of external and internal psychological educational actions.