Сучасний ринок праці висуває нові вимоги до фахівців загалом і до фахівців у галузі інформаційних технологій зокрема. Це ставить перед закладом освіти пошук нових підходів та врахування низки педагогічних умов, які орієнтовані на підготовку конкурентоспроможних фахівців у галузі інформаційних технологій.
Однією з головних проблем при підготовці висококваліфікованих фахівців комп’ютерної інженерії є розрив між фундаментальною академічною підготовкою та практичними навичками. Саме тому важливим є розроблення педагогічних умов формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів з комп’ютерної інженерії, які сприятимуть налагодженню балансу між академічними і практичними знаннями, визначать умови, найбільш сприятливі для розвитку високоякісного фахівця, відкриють нові інтегративні можливості.
Дослідження педагогічних умов як теоретичної основи становлять наукові положення сучасної педагогічної науки щодо професійної підготовки майбутніх фахівців у ЗВО та ЗФПО (А. Алексюк, Є. Хриков, О. Бондарчук, О. Гулай, А. Кокарєва, Е. Лузік, П. Лузан), використання інформаційних технологій у професійно-технічному процесі закладів освіти (Р. Гуревич, В. Клочко, М. Козяр).
Метою цієї статті є розкрити реалізацію педагогічних умов формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів з комп’ютерної інженерії у закладах фахової передвищої освіти.
Визначено педагогічні умови формування професійної компетентності бакалаврів з комп’ютерної інженерії у закладах фахової передвищої освіти: створення мотиваційно-ціннісного середовища в навчальному процесі закладу фахової передвищої освіти для вироблення у студентів ціннісного ставлення до опанування фаху фахівця з комп’ютерних технологій; використання інноваційних технологій навчання для формування у майбутніх бакалаврів з комп’ютерної інженерії професійно-практичного компонента професійної компетентності; розвиток soft skills майбутніх бакалаврів з комп’ютерної інженерії (комунікативних здібностей, лідерських якостей, тайм-менеджменту, резильєнтності, емоційного інтелекту, емпатійності, навичок командної роботи) засобами тренінгових та проєктних технологій.
The modern labor market places new demands on specialists in general and on specialists in the field of information technologies in particular. This requires the educational institution to search for new approaches and take into account a number of pedagogical conditions that are aimed at training competitive specialists in the field of information technologies.
One of the main problems in training highly qualified specialists in computer engineering is the gap between fundamental academic training and practical skills. That is why it is important to develop pedagogical conditions for the formation of professional competence of future bachelors in computer engineering, which will contribute to the establishment of a balance between academic and practical knowledge, determine the conditions most favorable for the development of a high-quality specialist, and open up new integrative opportunities.
The study of pedagogical conditions as a theoretical basis is the scientific provisions of modern pedagogical science regarding the professional training of future specialists in vocational education and training (A. Aleksyuk, E. Khrykov, O. Bondarchuk, O. Gulay, E. Luzik, P. Luzan), the use of information technologies in the professional and technical process of educational institutions (R. Gurevich, V. Klochko, M. Kozyar).
The purpose of this article is to reveal the implementation of the pedagogical conditions for the formation of professional competence of future bachelors in computer engineering in institutions of professional pre-higher education.
Pedagogical conditions for the formation of the professional competence of bachelors in computer engineering in institutions of professional preliminary higher education have been determined: the creation of a motivational and valuable environment in the educational process of the institution of professional preliminary higher education to develop in students a valuable attitude towards mastering the specialty of a specialist in computer technologies; the use of innovative learning technologies for the formation of the professional and practical component of professional competence in future bachelors in computer engineering; development of soft skills of future bachelors in computer engineering (communication skills, leadership qualities, time management, resilience, emotional intelligence, empathy, teamwork skills) by means of training and project technologies.