У статті розглянуто специфіку розвитку економічної освіти, яка нині має вирішальне значення для формування інтелектуального потенціалу, необхідного для вдосконалення всіх сфер життя.
Зазначено, що заклади вищої освіти відіграють важливу роль у реалізації стратегії економічного зростання, що, зі свого боку, залежить від здобутих знань фахівців, які беруть активну участь у формуванні демократичного суспільства. Вказано, що заклади вищої освіти мають сприяти зміцненню держави, стимулюючи розвиток активної суспільної діяльності, а також впровадженню відповідних інновацій. Інноваційна освіта передбачає розвиток здатності людини аналізувати найважливіші питання і проблеми, розглядаючи наявні факти в певному контексті.
У наш час інновації перетворюються на новий бренд сучасності внаслідок певних соціально-економічних, культурних трансформацій. Їх не існувало від початку століть і не завжди були притаманні людському способу існування.
Проаналізовано наукові погляди вчених на розвиток економічної освіти з погляду історичного контексту і сучасності. Класична економічна школа під впливом діалектики Г. Гегеля інтерпретує нововведення як явище, що нерівномірно розвивається під час суспільних криз.
Досліджено, що в першій половині ХІХ ст. інновації охоплюють гуманітарні галузі та творчість. В економічній науці інновації починають фігурувати у період детального аналізу не лише духовно-культурної сфери, а й виробництва, внутрішніх закономірностей економічної системи, пошуку об’єктивних законів її функціонування і розвитку. На сьогодні інновації відіграють роль рушійної сили економічного прогресу і розвитку всіх сфер життя загалом.
Автором розглянуто поняття інновації як процес доведення наукової ідеї або технічного винаходу до стадії практичного використання, який є фінансово вигідним. Водночас техніко-економічні та інші зміни в соціальному середовищі також вважаються інноваціями, що призводять до розвитку суспільства.
The article examines the specifics of the development of economic education, which is now of crucial importance for the formation of the intellectual potential necessary for the improvement of all spheres of life.
It is noted that institutions of higher education play an important role in the implementation of the strategy of economic growth, which, in turn, depends on the acquired knowledge of specialists who take an active part in the formation of a democratic society. It is indicated that institutions of higher education should contribute to the strengthening of the state, stimulating the development of active social activities, as well as the introduction of relevant innovations. Innovative education involves the development of a person's ability to analyze the most important issues and problems, considering the available facts in a certain context.
Nowadays, innovations are turning into a new brand of modernity as a result of certain socio-economic and cultural transformations. They have not existed since the beginning of centuries and were not always inherent in the human way of existence.
The scientific views of scientists on the development of economic education from the point of view of the historical context and modernity are analyzed. The classical economic school under the influence of H. Hegel's dialectic interprets innovation as a phenomenon that develops unevenly during social crises.
It was investigated that in the first half of the 19th century. innovation encompasses the humanities and creativity. In economic science, innovations begin to appear during the period of detailed analysis not only of the spiritual and cultural sphere, but also of production, internal regularities of the economic system, and the search for objective laws of its functioning and development. Today, innovations play the role of the driving force of economic progress and the development of all spheres of life in general.
The author considered the concept of innovation as the process of bringing a scientific idea or technical invention to the stage of practical use, which is financially beneficial. At the same time, technical-economic and other changes in the social environment are also considered innovations that lead to the development of society.