У статті вказано, що освітній процес має передбачати зміст, який максимально сприятиме усвідомленню та реалізації завдань професійного розвитку майбутніх музикантів, поза якими творча самореалізація не може відбутись. На сьогодні актуальним є баланс між структурованим навчанням та використанням імпровізаційних технік під час освітнього процесу. Важливо пам’ятати, що репродуктивні завдання мають поступово змінюватись на творчі та творчо-дослідницькі.
Розглянуто наукові погляди вчених на психолого-педагогічні умови творчої самореалізації фахівців музичного мистецтва, а також проблеми теоретичних та методичних засад підготовки майбутнього вчителя до самореалізації у професійній діяльності.
Зазначено, що творча самореалізація майбутнього фахівця-музиканта в інтерпретаційному процесі охоплює шлях внутрішньої індивідуальної мети – від першої думки про художню ідею твору і до її втілення. Джерелом творчої самореалізації є духовний потенціал особистості музиканта, який відображає актуалізацію духовних сил в цьому процесі.
Використання джазової імпровізації під час фахової підготовки студентів закладів вищої мистецької освіти розширює їхні можливості та сприяє розвиткові духовного потенціалу музиканта-педагога й музиканта-інструменталіста, формуванню професійних компетентностей та вдосконаленню виконавських умінь і навичок.
Доведено, що для формування у студентів здатності до саморегуляції важливо спонукати їх чітко визначати мету діяльності та результату, відшукувати оптимальні шляхи досягнення окресленої мети діяльності, яка є детермінантою саморегуляції студентів. Саморегуляція вважається процесом, що характеризується конкретним ступенем внутрішнього напруження. Усвідомлення вміння керувати власним емоційним станом перетворюються на відповідні навички, що безпосередньо впливають на власну діяльність.
The article states that the educational process should provide content that will maximally contribute to the awareness and realization of the tasks of professional development of future musicians, without which creative self-realization cannot take place. Today, the balance between structured learning and the use of improvisational techniques during the educational process is relevant. It is important to remember that reproductive tasks should gradually change to creative and creative-research ones.
The scientific views of scientists on the psychological and pedagogical conditions of creative self-realization of musical art specialists, as well as the problems of the theoretical and methodological foundations of training future teachers for self-realization in professional activities, are considered.
It is noted that the creative self-realization of the future professional musician in the interpretation process covers the path of the internal individual goal - from the first thought about the artistic idea of the work to its realization. The source of creative self-realization is the spiritual potential of the musician's personality, which reflects the actualization of spiritual forces in this process.
The use of jazz improvisation during the professional training of students of higher art education institutions expands their opportunities and contributes to the development of the spiritual potential of a musician-pedagogue and musician-instrumentalist, the formation of professional competences and the improvement of performing skills and abilities.
It has been proven that for the formation of students' ability to self-regulate, it is important to encourage them to clearly define the purpose of the activity and the result, to find optimal ways to achieve the defined goal of the activity, which is a determinant of student self-regulation. Self-regulation is considered a process characterized by a specific degree of internal tension. Awareness of the ability to manage one's own emotional state turns into relevant skills that directly affect one's own activities.