У статті розглянуто проблему корекції мовлення у дітей з дизартрією засобами цифрових технологій.
Висвітлено погляди вчених на психолого-педагогічний потенціал цифрових технологій щодо корекції особливостей мовлення, які вказані у науковій літературі. Дослідники вбачають у цифрових технологіях навчання методологію і технологію освітнього чи навчально-корекційного процесу з використанням найновіших електронних засобів навчання, сукупність навчальних програм різних типів: від найпростіших до систем, що базуються на штучному інтелекті. Засоби інформаційної освіти – це засоби нових інформаційних технологій, зокрема й цифрові технології у сукупності з навчально-методичними, нормативно-технологічними й організаційно-інструктивними матеріалами, що забезпечують їхнє педагогічно доцільне використання.
Доведено, що граматична будова мовлення дітей з дизартрією характеризується незасвоєністю складних граматичних форм: місцевого відмінку, атипових форм, розмежування закінчень по типам відмін. Такі діти оволодівають граматичною будовою мовлення значно пізніше, ніж діти з нормальним мовленнєвим розвитком.
Проведено аналіз програмного забезпечення з погляду психолого-педагогічних особливостей його використання в навчанні дітей з порушеннями мовлення. Зазначено позитивні аспекти впровадження цифрових технологій, зокрема діагностичних програм для раннього виявлення порушень розвитку у дітей. Визначено основні пріоритетні напрями використання цифрових технологій навчання дітей з дизартрією. Порушення морфологічної системи мови у дітей із дизартрією виражається у суттєвих труднощах словозміни, що виявляється у великій кількості атипових словозмін, несформованості системи продуктивних словозмінних моделей, наявності варіативних замін афіксів, які розрізняються за значенням.
The article examines the problem of speech correction in children with dysarthria by means of digital technologies.
The views of scientists on the psychological and pedagogical potential of digital technologies regarding the correction of speech peculiarities, which are indicated in the scientific literature, are highlighted. Researchers see in digital learning technologies the methodology and technology of the educational or educational and correctional process using the latest electronic learning tools, a set of educational programs of various types: from the simplest to systems based on artificial intelligence. Means of information education are means of new information technologies, in particular, digital technologies in combination with teaching-methodical, normative-technological and organizational-instructional materials that ensure their pedagogically appropriate use.
It has been proven that the grammatical structure of speech of children with dysarthria is characterized by unassimilation of complex grammatical forms: local case, atypical forms, delimitation of endings by types of declensions. Such children master the grammatical structure of speech much later than children with normal speech development.
An analysis of the software was carried out from the point of view of the psychological and pedagogical features of its use in teaching children with speech disorders. The positive aspects of the implementation of digital technologies, in particular diagnostic programs for the early detection of developmental disorders in children, are noted. The main priority areas of using digital technologies for teaching children with dysarthria have been determined. Disruption of the morphological system of speech in children with dysarthria is expressed in significant difficulties with word change, which is manifested in a large number of atypical word changes, the lack of formation of the system of productive word change models, the presence of variable substitutions of affixes that differ in meaning.