Мета статтi полягає в тому, щоб на основi концепцiї розумiння можливостей ШI як ресурсу розвитку життєвої компетентності схарактеризувати його основнi функцiї, способи їх реалiзацiї та обмеження пiд час вiйни в Українi.
Визначено можливостi використання ШI для пiдтримки iнформацiйно-психологiчного супроводу, соцiально-психологiчної адаптацiї та iнновацiйно-прогностичної пiдтримки особистостi в контекстi трьох ключових вимiрiв розвитку життєвої компетентностi: рутинно-селективному, адаптацiйному та iнновацiйному.
Показано, що рутинно-селективний вимiр включає автоматизацiю рутинних завдань i надання iнформацiйної пiдтримки, що дозволяє зменшити когнiтивне навантаження та забезпечити доступ до актуальної iнформацiї. Адаптацiйний вимiр охоплює системи раннього попередження про можливi загрози, якi допомагають зберегти життя та здоров’я, а також iнтерактивнi системи психологiчної пiдтримки, такi як вiртуальнi психологи Woebot та Wysa. Iнновацiйний вимiр включає стимулювання творчих процесiв та прогнозування можливих стратегiй розвитку особистостi.
Попри великий потенцiал використання ШI як ресурсу розвитку життєвої компетентностi виокремлено такi обмеження як технiчнi проблеми, залежнiсть вiд технологiй, питання безпеки даних та етичнi питання. Врахування цих перешкод i робота над їх подоланням постають ключовими для ефективного використання ШI в умовах вiйни в Українi.
The aim of the article is to characterize the main functions, implementation methods, and limitations of artificial intelligence (AI) as a resource for developing personal life competence during the war in Ukraine, based on the concept of understanding AI’s potential.
The article identifies the possibilities of using AI to support informational and psychological assistance, social-psychological adaptation, and innovative-prognostic support in the context of three key dimensions of life competence development: routine-selective, adaptive, and innovative.
It is shown that the routine-selective dimension includes the automation of routine tasks and the provision of informational support, which reduces cognitive load and ensures access to relevant information. The adaptive dimension encompasses early warning systems about potential threats, which help to preserve life and health, as well as interactive psychological support systems such as virtual psychologists Woebot and Wysa. The innovative dimension includes stimulating creative processes and forecasting possible strategies for personal development.