Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Ганс Урс фон Бальтазар і його внесок у патристичний ренесанс. Частина 1: Іреней та Оріген

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Шиманович, Андрій Олександрович
dc.date.accessioned 2024-12-23T14:18:50Z
dc.date.available 2024-12-23T14:18:50Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Шиманович, А. О. Ганс Урс фон Бальтазар і його внесок у патристичний ренесанс. Частина 1: Іреней та Оріген / А. О. Шиманович // Культурологічний альманах / Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 3 (11). – С. 37-46. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47111
dc.description.abstract Богословський доробок швейцарського католицького теолога Ганса Урса фон Бальтазара здебільшого вивчається з поставленням у центр уваги його найбільш значущої інтелектуальної візії – революційної теорії про пріоритет богословської естетики (теоестетики) та краси як першорядної трансценденталії порівняно з благом та істиною. Натомість патристичні студії Бальтазара здебільшого залишаються малодослідженими попри їхню вирішальну роль на перших етапах його наукової роботи. Ба більше, у контексті української академічної сфери заледве є підстави говорити про серйозний аналіз бодай якоїсь зі складових частин масштабної Бальтазарової спадщини. Тож мета цієї статті полягає у частковому заповненні цієї прогалини, а саме в розкритті основних ідей із ранніх патристичних праць Бальтазара, що були присвячені св. Іренею Ліонському та Орігену як носіям унікальної для древньої Церкви богословської ментальності та виняткової креативності. Розвідка містить детальне авторське обмірковування Іренеєвої антигностичної апології людської історії та обстоювання ним цінності поцейбічної реальності, а також аналіз сформульованої Іренеєм концепції церковної традиції, що була протиставлена гностичній традиції таємного езотеричного знання. У фрагменті статті, де йдеться про Бальтазарове прочитання Орігена, автор розгортає значеннєве наповнення базових концептів александрійського вчителя – «таємниця», яка є кінцевою повнотою раціонально несхоплюваної реальності, та «Слово» («Логос»), що є символічно-сакраментальним самоодкровенням цієї таємниці в матеріальному світі. Також автор не оминає увагою Бальтазарову трактовку Орігенового вчення про об’єктивну доступність Логосу в світі, що зумовлена суб’єктивною готовністю людини до його сприйняття. Висновки статті містять роздуми автора про прихильність Бальтазара до грецької патристики як історичного прикладу розмаїття у єдності, богословської плюральності в межах однієї традиції без будь-якого збіднення багатства святоотцівських напрацювань через їх репресивну уніфікацію. uk
dc.description.abstract The theological work of the Swiss Catholic theologian Hans Urs von Balthasar is mainly studied with a focus on his most significant intellectual vision – a revolutionary theory concerning the priority of theological aesthetics (theoaesthetics), as well as his understanding beauty as a principal transcendental in comparison with goodness and truth. Instead, Balthasar’s patristic books remain largely understudied, despite their crucial role in the early stages of his scholarly research. Moreover, in the context of the Ukrainian academic sphere, there is hardly any reason to talk about a serious analysis of at least one of the components of Balthasar’s legacy. Therefore, this article aims to partially fill this gap, namely, to reveal the main ideas from Balthasar’s early patristic works, which were dedicated to the St. Irenaeus of Lyons and Origen as bearers of unequaled theological mentality and exceptional creativity unique to the early Church. The research contains a detailed author’s consideration of Irenaeus’s anti-Gnostic apology for human history and his defense of the value of empirical reality. The concept of Church tradition Irenaeus formulated, which was opposed to the Gnostic tradition of secret esoteric knowledge, is also considered. In the part of the article that deals with Balthasar’s interpretation of Origen, the author unfolds the meaning of the basic concepts of the Alexandrian master thinker, i.e. mystery which means the ultimate fullness of rationally incomprehensible reality, and Word (Logos) which is the symbolic sacramental self-revelation of this mystery in the material world. Also, the article does not overlook Balthasar's explanation of Origen's teaching about the objective availability of Logos in this world, the perception of which is conditioned by the subjective readiness of a person. The article's conclusions contain the author's reflections on Balthasar's attachment to Greek patristics as a historical example of diversity in unity, and theological pluralism within one tradition without any impoverishment of the wealth of patristic intuitions that could have been caused by their repressive unification. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject богослов’я uk
dc.subject отці Церкви uk
dc.subject Логос uk
dc.subject таємниця uk
dc.subject традиція uk
dc.subject католицизм uk
dc.subject theology uk
dc.subject Church Fathers uk
dc.subject Logos uk
dc.subject mystery uk
dc.subject tradition uk
dc.subject Catholicism uk
dc.title Ганс Урс фон Бальтазар і його внесок у патристичний ренесанс. Частина 1: Іреней та Оріген uk
dc.title.alternative Hans Urs von Balthasar and his contribution to the patristic renaissance. Part i: Irenaeus and Origen uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 2-1:27-9”01/07”]27-9”01/07”-284 Г.Бальтазар
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.5


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics