Дисертаційну роботу присвячено філософсько-світоглядному аналізу особливостей розвитку культури життєтворчості особистості. У роботі проаналізовано теоретико-методологічні засади проблеми життєтворчості особистості і визначено, що життєтворчість особистості - це процес утвердження (реалізації, самореалізації) особистістю власного життя у відповідності з індивідуально випестуваним ідеалом. Досліджено структуру життєтворчості особистості та проаналізовано основні чинники формування культури життєтворчості особистості. Особлива увага приділяється дослідженню провідних технологій формування та реалізації культури життєтворчості особистості і зазначається, що ідеальної моделі життєтворчості не існує, як не існує всезагальної істини. Будь-яке суспільство стикається з проблемами реалізації творчого потенціалу особистості. Успішною життєтворчість людини визнається лише тоді, коли вона реалізується. Головними умовами цього процесу є креативність і творчість, а потужним чинником їх формування визнається освіта.
The dissertation is devoted to the implementation of the philosophical ideological analysis of the features of the development of culture vital creativity of personality.
This paper analyzes the problems of psychological situation vital creativity of personality, determined that the vital creativity of personality - is the approval process (implementation, self-actualization) personality of his own life in accordance with individually reared ideal. By an author the structure of vital creativity of personality was investigational and the basic factors of forming of culture of vital creativity of personality are analyzed. Special attention was paid to the research of advanced technology and implementation of culture vital creativity of personality and noted that the ideal model vital creativity not exist, as there is no universal truth. Every society faces the problems of realization of creative potential of personality. The vital creativity of man is recognized successful only then, when she will be realized. The main conditions of this process are creativity and work, and a powerful factor in their formation is recognized education.