Дисертаційне дослідження присвячене вивченню психологічних особливостей внутрішньоособистісних конфліктів майбутніх психологів. У роботі представлено теоретико-методологічні підходи до вивчення
внутрішньоособистісного конфлікту, виділено характерні його ознаки та особливості прояву, обґрунтовано вплив внутрішньоособистісного конфлікту на розвиток особистості майбутнього психолога. Експериментально з’ясовано взаємообумовленість внутрішньоособистісного конфлікту та окремих утворень особистісного розвитку у юнацькому віці (компонентів самоставлення, самооцінки, мотиваційної спрямованості, локусу контролю). Встановлено рівні ( високий, середній, низький) прояву внутрішніх конфліктів. Розкрито психологічні чинники (когнітивні, емотивні, конативні) внутрішньоособистісних конфліктів.
Виокремлено типи (актуальний, ключовий, базовий) внутрішньоособистісних конфліктів студентів-майбутніх психологів. Встановлено їх незалежність від типу гендерної ідентичності. Обгрунтовано, розроблено та апробовано програму активізації позитивного потенціалу внутрішньоособистісних конфліктів майбутніх психологів методом позитивної психотерапії. Доведено доцільність її використання у ВНЗ при підготовці майбутніх психологів.
The dissertation research is devoted to the study of the psychological interpersonal conflicts of the future psychologists. In the work the theoretical methodological approaches to the study of interpersonal conflict are represented, and its typical signs and peculiarities of display are separated; the influence of interpersonal conflict for the development of the future psychologist personality is substantiated.
It was established that the future psychologists have the high indicators of display of the interpersonal conflicts. This takes place as both at the first and forth courses of students’ study. The correlation of the interpersonal conflict and separate formations of the personal development in the juvenile age, namely components of self-attitude, self-assessment, motivation direction and the control locus was experimentally established. The psychological factors were revealed, which determine the appearance of the internal personal conflicts, particularly: cognitive, emotive, connotative. The types of interpersonal conflicts of the students-future psychologists were separated: actual, key, basic. The programme of activation of the positive potential of interpersonal conflicts of the future psychologists was substantiated, developed and tested. The appropriateness of its usage in HEI at preparation of the future psychologists was proved.