Стаття присвячена аналізу досвіду провідних європейських країн та США щодо діяльності у сфері евалюації освітніх програм, механізмів створення організацій для її проведення. Евалюація здійснює систематизацію збору інформації по запланованим проєктам у визначеній сфері. Вона здійснює розробку та обґрунтування системи оцінювання якості освіти та її всіх компонентів. Розкриваються основні функції евалюації, механізми їх реалізації, яким чином вони здійснюють забезпечення системи оцінювання якості освітнього процесу. Аналіз ціннісної складової освітньої програми, її основні елементи, забезпечуються основними ознаками оцінки самих програм. Евалюація в Україні є новим напрямком досліджень в науці. Її позиціонують з моніторингом, інструментом визначення рівня ефективності діяльності. Оцінка освітніх програм спрямована на виявлення рівня успішності запланованих проєктів. За допомогою якісною, неупередженої оцінки приймаються відповідні управлінські рішення щодо подальшого вдосконалення та реалізації проєктів. Проаналізовані три форми оцінювання: професійний моніторинг, професійний огляд та колективна оцінка. В статті розглянуті ініціативи українських науковців у процесі формування евалюаційної культури в Україні, корпоративну культуру в евалюації закладів вищої освіти. Зосереджується увага на висвітленні проблеми евалюаційних процесів в освітній системі України та перспективи подальшого розвитку та вдосконалення. Розширення методів, інструментів евалюації дасть можливість визначити нові перспективи їх застосування у практичній діяльності. Евалюація – це не лише оцінка та аналіз якості та успішності освітнього процесу, а фактор демократизації та розвитку системи освіти в Україні з урахуванням кращих практик розвинутих країн.
The article is devoted to the analysis of the experience of the leading European countries and the USA regarding activities in the field of evaluation of educational programs, mechanisms of creating organizations for its implementation. The evaluation systematizes the collection of information on planned projects in a specified area. It carries out the development and substantiation of the system for evaluating the quality of education and all its components. The main functions of evaluation, the mechanisms of their implementation, how they ensure the quality assessment system of the educational process are revealed. Analysis of the value component of the educational program, its main elements, are provided by the main features of the evaluation of the programs themselves. Evaluation in Ukraine is a new direction of research in science. It is positioned with monitoring, a tool for determining the level of activity efficiency. Evaluation of educational programs is aimed at identifying the level of success of planned projects. With the help of a qualitative, unbiased assessment, appropriate management decisions are made regarding further improvement and implementation of projects. Three forms of assessment are analyzed: professional monitoring, professional review and collective assessment. The article examines the initiatives of Ukrainian scientists in the process of formation of evaluation culture in Ukraine, corporate culture in the evaluation of higher education institutions. Attention is focused on highlighting the problem of evaluation processes in the educational system of Ukraine and the prospects for further development and improvement. Expansion of evaluation methods and tools will provide an opportunity to determine new prospects for their application in practical activities. Evaluation is not only an assessment and analysis of the quality and success of the educational process, but a factor of democratization and development of the education system in Ukraine, taking into account the best practices of developed countries.