Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

The digital era: from transformation of culture to changes in its popularization

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Darovanets, Kateryna
dc.date.accessioned 2024-10-18T06:39:30Z
dc.date.available 2024-10-18T06:39:30Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Darovanets, K. The digital era: from transformation of culture to changes in its popularization / K. Darovanets // Культурологічний альманах / Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 2(10). – С. 344-350. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/46396
dc.description.abstract The purpose of the article is to characterize the main directions of the digital transformation of culture with a view to the formation of new requirements for its popularization. The research methodology is based on the use of general scientific (analysis, synthesis, content analysis, generalization, etc.) and special methods integrated from cultural studies and sciences that study the use of information technologies in human activity. The novelty of the study consists in drawing attention to the need to use digital information technologies in the popularization of culture in view of significant changes in its configuration, as well as in audience communication. Conclusions. The emergence of digital technologies has qualitatively changed the configuration of culture and the processes that take place in it. The new stage of civilizational development can be characterized as digital culture. It indicates the specific structure and features of human interaction associated with the rapid development of digital technologies. Digital culture is a concept that reflects the impact of digital technologies on modern society and the cultural landscape, on all aspects of life that have become an integral part of our daily existence, including communication, education, entertainment, art, economy and other areas. The dynamics of culture, typical of the globalized digital age, call into question traditional models of authority and reputation, which has direct consequences for all social sectors, in particular cultural and artistic. This trend stimulates the search for more adequate directions and tools of cultural and artistic presentation that would meet the value guidelines and requirements of the modern digital society. This led to tough challenges and changes not only in the cultural industry, but also provided significant advantages to consumers of cultural content, whose needs and digital communication experience become decisive in its popularization. uk
dc.description.abstract Мета статті – схарактеризувати основні напрями цифрової трансформації культури з проєкцією на формування нових вимог до її популяризації. Методологія дослідження ґрунтується на використанні загальнонаукових (аналіз, синтез, контент-аналіз, узагальнення тощо) та спеціальних методів, інтегрованих із культурології та наук, які вивчають використання інформаційних технологій у діяльності людини. Новизна дослідження полягає в приверненні уваги до необхідності використання цифрових інформаційних технологій у популяризації культури з огляду на суттєві зміни в її конфігурації, а також у комунікації аудиторії. Поява цифрових технологій якісно змінила конфігурацію культури та процеси, які відбуваються в ній. Новий етап цивілізаційного розвитку можна схарактеризувати як цифрову культуру. Він указує на специфічну структуру та особливості інтеракції людей, що пов’язано зі стрімким розвитком цифрових технологій. Цифрова культура – це концепція, яка відображає вплив цифрових технологій на сучасне суспільство та культурний ландшафт, на всі аспекти життя, які стали нерозривною частиною нашого щоденного існування, включаючи комунікацію, освіту, розваги, мистецтво, економіку та інші сфери. Динаміка культури, типова для глобалізованої цифрової епохи, ставить під сумнів традиційні моделі авторитету і репутації, що має безпосередні наслідки для всіх соціальних секторів, зокрема культурно-мистецьких. Така тенденція стимулює пошук більш адекватних напрямів та інструментів культурно-мистецької презентації, які відповідали б ціннісним орієнтирам та вимогам сучасного цифрового суспільства. Це зумовило жорсткі виклики і зміни не лише в культурній галузі, а й надало суттєві переваги споживачам культурного контенту, потреби й цифровий комунікаційний досвід яких стають визначальними в його популяризації. uk
dc.language.iso en uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject digital culture uk
dc.subject digital technologies uk
dc.subject popularization uk
dc.subject communication uk
dc.subject consumers of cultural content uk
dc.subject цифрова культура uk
dc.subject цифрові технології uk
dc.subject популяризація культури uk
dc.subject комунікація uk
dc.subject споживачі культурного контенту uk
dc.title The digital era: from transformation of culture to changes in its popularization uk
dc.title.alternative Цифрова епоха: від трансформації культури до змін в її популяризації uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 008:004.9
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.42


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics