Метою дослідження є вивчення та узагальнення досвіду України в питаннях запровадження децентралізації з урахуванням досвіду європейських країн і з окремою оцінкою освітніх реформ у рамках децентралізаційних процесів.
Актуальність дослідження доведена на прикладі позитивного досвіду країн ЄС. Зокрема, встановлено, що децентралізація є запорукою успішних демократичних процесів. З’ясовано, що Україна ратифікувала Європейську хартію місцевого самоврядування ще 1997 року, однак реальна її імплементація розпочалася у 2014 році, що на декілька десятиліть відкинуло Україну від європейського рівня децентралізації. Встановлено, що передача повноважень і права самостійного господарювання й розпорядження фінансовими ресурсами сприяє регіональному економічному розвитку та стимулює громадян до активної дії, оскільки їхня участь у житті громади має вплив на особистий добробут. Крім того, дано окрему оцінку освітній децентралізації та повноваженням громад в освітніх питаннях. Виокремлено позитивні та негативні сторони реформи освіти в умовах децентралізації. Водночас встановлено, що окремі соціально-політичні процеси можуть гальмувати або змінювати вектор децентралізації. Висновки. Проведене дослідження показало, що децентралізація є дієвим інструментом формування ефективної системи влади та успішних демократичних процесів. Водночас успішність реалізації реформи децентралізації безпосередньо пов’язана з чітким, зрозумілим та прозорим розподілом коштів усередині громади, раціональним використанням фінансових ресурсів. Аналіз діяльності громад в умовах сьогодення свідчить, що війна поставила громади в нерівні умови, оскільки громади, в яких знизились надходження, потребують більших витрат у зв’язку з наближеністю до зони бойових дій та постійним ураженням інфраструктури, на противагу громадам, які збільшили обсяги своїх надходжень коштом сплаченого податку внутрішньо переміщеними особами. Тому ключовим завданням держави є збереження позитивних досягнень децентралізації та недопущення звуження повноважень громад.
The purpose of the study is to analyse and summarise Ukraine’s experience in implementing decentralisation, taking into account the experience of European countries and with a separate assessment of educational reforms within the framework of decentralisation processes. The relevance of the study is proved by the positive experience of EU countries. In particular, it has been established that decentralisation is the key to successful democratic processes. It is found that Ukraine ratified the European Charter of Local Self-Government in 1997, but its actual implementation began in 2014, which set Ukraine back from the European level of decentralisation for several decades. It is established that the transfer of powers and the right to manage financial resources independently promotes regional economic development and encourages citizens to be active, since their participation in community life has an impact on their personal well-being. In addition, a separate assessment is made of educational decentralisation and the powers of communities in educational matters. The positive and negative aspects of the education reform in the context of decentralisation are highlighted. At the same time, it is established that certain socio-political processes can slow down or change the vector of decentralisation. Conclusions. The study has shown that decentralisation is an effective tool for building an effective system of government and successful democratic processes. At the same time, the success of the decentralisation reform is directly related to a clear, understandable and transparent distribution of funds within the community, and the rational use of financial resources. An analysis of the activities of communities in the current situation shows that the war has put communities in unequal conditions, as communities with reduced revenues require more expenditures due to their proximity to the combat zone and constant damage to infrastructure, as opposed to communities that have increased their revenues through the tax paid by internally displaced persons. Therefore, the key task of the state is to preserve the positive achievements of decentralisation and prevent the narrowing of community powers.