Стаття присвячена дослідженню евристичного потенціалу наукової освіти для розвитку відповідального громадянства, сприяння формуванню критичного мислення, дослідницьких здібностей і навичок розв’язання проблем. Проаналізовано концепції громадянської науки та громадянської наукової освіти, їх аксіологічні пріоритети та потенційний вплив на суспільство. Наголошено на необхідності зміни підходу до розуміння науки, заохочуючи критичний аналіз зв’язків між науковими ідеями та соціальними структурами, підкреслено важливість прозорості в громадянській науці, актуалізовано роль залучення громад у зміцнення довіри між науковцями та громадськістю. Стаття також розглядає моральну мету наукової освіти, спрямовану на пом’якшення суспільного скептицизму щодо науки та сприяння прийняттю етичних рішень. Крім того, аналізуються різні модальності громадянської науки та громадянської наукової освіти, а також їх роль у суспільному прогресі, підкреслюється значення наукової освіти у вихованні відповідальних громадян, здатних критично оцінювати інформацію та сприяти суспільному прогресу.
The article is devoted to the study of the heuristic potential of science education for the development of responsible citizenship, promoting the formation of critical thinking, research abilities, and problem-solving skills. The concepts of citizen science and citizen science education, their axiological priorities, and their potential impact on society are analyzed. The article emphasizes the need to change the approach to understanding science, encouraging critical analysis of the connections between scientific ideas and social structures, emphasizing the importance of transparency in citizen science, and actualizing the role of community involvement in strengthening trust between scientists and the public. The article also examines the moral purpose of science education, aimed at alleviating public skepticism about science and promoting ethical decision-making. In addition, various modalities of citizen science and citizen scientific education and their role in social progress are analyzed, and the importance of science education in educating responsible citizens capable of critically evaluating information and contributing to social progress is highlighted.