У статті розглянуто проєкт неформальної освіти «Лабораторія секулярної медитації», заснований у 2017 році з метою теоретичного і практичного дослідження контемплятивних методик буддизму у світському контексті. Спочатку основним завданням була підготовка циклу лекцій про буддійську філософію для широкої аудиторії поза межами академічного середовища. Згодом відбулися зміни в підходах, і роботу зосередили на розробленні методики світської медитації, яка би могла допомагати людям без фахової філософської освіти краще розуміти основні концепти, теорії та підходи в дослідженні свідомості людини. Ключовими засадами проєкту є міждисциплінарний підхід, опора на позаконфесійні практики медитації, партисипація учасників семінарів у спільному створенні смислів, акцент на критичній суб’єктивності та втіленому пізнанні. Важливу роль у навчанні, зокрема світської методики медитації, відіграє взаємодія в середовищі, яке створюється в процесі занять. Окрім власне методики медитації і початкового курсу, в межах проєкту було також реалізовано переклад важливих у темі контемплятивних студій і філософії медитації текстів. Це тексти відомих мислителів, філософів і науковців, які займаються дослідженнями медитативних практик у секулярному контексті, та їх застосування у формальній та неформальній освіті. Таким чином, Лабораторія секулярної медитації є проєктом, у межах якого здійснено спробу створення своєрідної філософської експериментальної лабораторії для досліджень свідомості, підготовку лекційних матеріалів, контемплятивної методики для навчання широкої аудиторії поза межами інституційної освіти, перекладів ключових текстів українською тощо. Згодом методики Лабораторії було застосовано в проєктах «Щоденники війни», «Втілене сприйняття», «Лабораторія в розвитку» тощо.
The article discusses the informal education project Laboratory of Secular Meditation, founded in 2017 with the aim of theoretical and practical research of contemplative methods of Buddhism in a secular context. At the beginning, the main task was to prepare a series of lectures on Buddhist philosophy for a wide audience outside the academic environment. Later, there were changes in approaches and the work was focused on the development of secular meditation techniques that could help people without a professional philosophical education to better understand the main concepts, theories and approaches in the study of human mind. The key principles of the project are an interdisciplinary approach, reliance on non-confessional meditation practices, participation of seminar participants in the intersubjective creation of meanings, an emphasis on critical subjectivity and embodied cognition. An important role in learning, in particular, the secular method of meditation, is played by interaction in the environment that is created during classes. In addition to the actual meditation methodology and the initial course, the project was also dedicated to the translation of texts important in the field of contemplative studies and the philosophy of meditation. These are the texts of well-known thinkers, philosophers and scientists who are engaged in the research of meditative practices in a secular context and their application in formal and informal education. Thus, the Secular Meditation Laboratory is a project within which was made an attempt to create a kind of philosophical experimental laboratory for consciousness research, preparation of lecture materials, contemplative methods for teaching a wide audience outside of institutional education, translations of key texts into Ukrainian, etc. Subsequently, the methods of the Laboratory were applied in the projects “War Diaries”, “Embodied Perception”, “Laboratory in Development” etc.