Стаття присвячена огляду наукових праць українських дослідників на тему релігійної ідентичності українців в умовах сучасної російсько-української війни у хронологічному порядку із 2014 по 2023 рік. В умовах війни українська спільнота зазнає глибоких змін масової свідомості, переосмислюючи саму себе та свою ідентичність. Існуючи як складний феномен, релігійна ідентичність змінюється як на суспільному, так і на індивідуальному рівні, адже вона є динамічною сукупністю, яка конструюється індивідами та спільнотами. Відповідно, це ставить перед нами завдання: розкрити кількісний і релігійно-тематичний склад наукових праць українських дослідників, присвячених релігійній ідентичності, а також виокремити теоретико-методологічні підходи їхніх авторів до розуміння релігійної ідентичності. Методологія дослідження окреслена принципами: об’єктивності, термінологічності, системності та когнітивності. Встановлено, що переважна кількість наукових праць присвячена релігійній ідентичності у християнстві. Конфесійно переважають праці, присвячені православ’ю (33 праці), протестантизму (3 праці) і уніатству – греко-католицизм (2 праці). Лише одна праця присвячена мусульманській релігії кримських татар, які представляють іслам. Визначено п’ять підходів до трактування українськими дослідниками релігійної ідентичності: цивілізаційний (представники якого стверджують, що з розпадом Союзу Радянських Соціалістичних Республік і становленням України почалася цивілізаційна криза), глобалізаційний (представники якого стверджують, що релігія постає інструментом глобалізації), постсекулярний (представники якого досліджують вплив релігії на суспільство в Україні та порушують питання, чи збігаєтеся її розвиток із загальними тенденціями), прогностичний (представники якого роблять спробу прогнозувати подолання релігійної кризи), комплексний (представники якого розглядають релігійну ідентичність через взаємозв’язок з іншими типами ідентичності – громадянською, національною, етнічною, культурною тощо). Пропонується авторське визначення релігійної ідентичності як складного поліфункціонального феномену формування ідентичності, що ототожнює себе з певними релігійними традиціями, групами та володіє спільними цінностями. Безумовно, цей феномен перебуває біля початків традиційних і нових форм, які формують уявлення людини про себе, своє місце в суспільстві та саме суспільство.
The article is devoted to the review of the scientific works of Ukrainian researchers on the topic of the religious identity of Ukrainians in the conditions of the modern Russian-Ukrainian war in chronological order from 2014 to 2023. In the conditions of war, the Ukrainian community undergoes deep changes in mass consciousness, rethinking itself and its identity. Existing as a complex phenomenon, religious identity changes at the social and individual level, because it is a dynamic aggregate that is constructed by individuals and communities. Accordingly, this sets the task: 1) to reveal the quantitative and religious-thematic composition of scientific works of Ukrainian researchers devoted to religious identity; 2) to single out the theoretical and methodological approaches of their authors to the understanding of religious identity. The research methodology consists of scientific principles: objectivity, terminology, systematic and cognition. The analysis of scientific works established that the majority of them are devoted to religious identity in Christianity. Most of the works are devoted to Orthodoxy (33 works), Uniatism (Greek Catholic Church) (2 works) and Protestantism (3 works). Only one works is devoted to the Muslim religion of the Crimean Tatars, who represent Islam. Five approaches of Ukrainian researchers to the explanation of religious identity are identified. Civilizational approach – representatives of which claim that a civilizational crisis began with the collapse of the USSR and the formation of Ukraine. Globalization approach – representatives of which claim that religion appears as a tool of globalization. Post-secular approach – representatives of which investigate the influence of religion on society in Ukraine and raise the question of whether its development coincides with general trends. Prognostic approach – representatives of which try to predict the overcoming of the religious crisis. A comprehensive approach – representatives of which consider religious identity through the relationship with other types of identity – civil, national, ethnic, cultural, etc. The author’s definition of religious identity is proposed. Religious identity is a complex polyfunctional phenomenon of identity formation that identifies itself with certain religious traditions, groups and possesses certain common values. This phenomenon is at the beginning of traditional and new forms that shape a person’s perception of himself, his place in society, and society itself.