Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Використання штучного інтелекту в освіті: дилема співбуття людини та машини

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Максим’як, Тарас Григорович
dc.date.accessioned 2024-10-16T11:02:01Z
dc.date.available 2024-10-16T11:02:01Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Максим’як, Т. Використання штучного інтелекту в освіті: дилема співбуття людини та машини / Т. Максим’як // Вища освіта України : Теоретичний та науково-методичний часопис. – 2023. – № 4. – С. 24-32. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/46352
dc.description.abstract Стаття розглядає роль штучного інтелекту (ШІ) у сучасному світі, особливо в контексті освіти. Автор аналізує етичні аспекти використання штучного інтелекту, зокрема його вплив на академічну доброчесність і формування моральних дилем, що виникають у зв’язку із його застосуванням. Розглядаються також питання авторських прав та інтелектуальної власності, пов’язані з використанням штучного інтелекту. Основна увага приділяється проблематиці використання штучного інтелекту в навчальному процесі, зокрема й загрозам для традиційних методів навчання та потенційній зміні ролі освітніх інституцій. Автор розглядає штучний інтелект не тільки як технологічне досягнення, але й як феномен, що потребує філософського осмислення, особливо в контексті його взаємодії з людиною та суспільством. Стаття закликає до глибшого розуміння штучного інтелекту та розвитку етичного підходу до його використання. uk
dc.description.abstract This article explores the role of Artificial Intelligence (AI) in the contemporary world, with a special focus on the realm of education. The author delves into the ethical aspects of AI usage, particularly its impact on academic integrity and the moral dilemmas arising from its application. Issues of copyright and intellectual property associated with AI use are also examined. Emphasis is placed on the challenges of integrating AI into the educational process, including the threats to traditional teaching methods and the potential shift in the role of educational institutions. The author perceives AI not just as a technological achievement but also as a phenomenon necessitating philosophical contemplation, especially in terms of its interaction with humans and societal impact. The article advocates for a deeper understanding of AI and the development of an ethical approach to its application. Introduction. Humans may be the only creatures on this planet who experience intellectual loneliness. Opportunities to find an intellectual equal on Earth are limited, fueling the dream of discovering new forms of intellect beyond our planet, offering the coveted companionship of an equal. However, the level of investment required for such explorations is so astronomically high that even the world’s most powerful economies have minimized these programs, leaving this adventure to eccentric billionaire romantics. Humans have always fantasized about what a meeting of two minds might entail, with utopian literature serving as a prime example. Would this other intelligence be a mentor and friend with whom one could share the burden of consciousness, or a competitor and enemy? There was a time in history when Homo Sapiens shared the planet with other similar beings, such as Neanderthals and Homo Denisova, but only Homo Sapiens survived. Whether the others disappeared due to interbreeding, replacement, or extermination remains a mystery, but our direct ancestors proved to possess something that allowed them to better survive in this world. In popular culture, the more prevalent image is that of an alien-invader, whose goal is not to establish equal relations with humans but rather to conquer and dominate. To fulfill their plan of conquest, these aliens would need a physical embodiment. It seems evident that to subjugate humanity, they would need to exert influence directly within the physical world. If this were the only requirement, humanity could rest easy for the next few years. The development of autonomous machines is still in its infancy and poses no threat. Boston Dynamic’s robots are capable of pre-programmed movements and learning to maintain balance, Tesla’s cars are limited to a set of algorithms for navigating roads, and vacuum-cleaning robots still get tangled in wires left on the floor. But does an alien need to exist physically in our world? When I began writing my master’s thesis, one of the chapters was on Artificial Intelligence and its potential impact on humanity. Less than a year later, in November 2022, my theorizing began to turn into reality with the advent of ChatGPT from OpenAI. Bolstered by the support and investments of major corporations, most notably the tech giant Microsoft, ChatGPT-4 is currently the most advanced and “trained” AI system. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Педагогічна преса uk
dc.subject штучний інтелект uk
dc.subject етика в освіті uk
dc.subject авторські права uk
dc.subject інтелектуальна власність uk
dc.subject академічна доброчесність uk
dc.subject технологічні інновації uk
dc.subject взаємодія людини та машини uk
dc.subject філософія технологій uk
dc.subject соціальна справедливість uk
dc.subject еволюція ШІ uk
dc.subject artificial intelligence uk
dc.subject ethics in education uk
dc.subject copyrights uk
dc.subject intellectual property uk
dc.subject academic integrity uk
dc.subject technological innovations uk
dc.subject human-machine interaction uk
dc.subject philosophy of technology uk
dc.subject social justice uk
dc.subject evolution of AI uk
dc.title Використання штучного інтелекту в освіті: дилема співбуття людини та машини uk
dc.title.alternative The use of artificial intelligence in education: the dilemma of human and machine coexistence uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 1:371.38:004.8
dc.identifier.doi 10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).04


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу