Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Методологія допомагаючих професій: практика та освіта майбутніх фахівців

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Валєнса, Ганна
dc.date.accessioned 2024-10-16T08:02:08Z
dc.date.available 2024-10-16T08:02:08Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Валєнса, Г. Методологія допомагаючих професій: практика та освіта майбутніх фахівців / Г. Валєнса // Вища освіта України : Теоретичний та науково-методичний часопис. – 2022. – № 3. – С. 19-29. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/46326
dc.description.abstract У статті аналізуються поняття професійної ідентичності спеціалістів та клієнтів допомагаючої сфери, процеси визначення спеціалістом запиту клієнта та отримання клієнтами допомоги в таких професіях, як психотерапія, коучінг, медіація, фасилітація та ін. Сформульовано головні питання, що окреслюють філософську проблематику функціонування допомагаючих професій та роль поняття ідентичності в контексті надання допомагаючих послуг. Описано модель запиту клієнта, яка ґрунтується на ких розрізненнях рівнів потреб клієнта і відповідних процесів та результатів у взаємодії з тим, хто допомагає (помічником). Показано, що структура запиту і потреби клієнта як елементи його ідентичності пов’язані з ідентичністю консультанта. uk
dc.description.abstract The article analyzes the concepts of professional identity of specialists in the field of support, the process of asking and receiving help from clients in such professions as psychotherapy, coaching, mediation, facilitation, etc. The key questions that outline the philosophical issues of the functioning of helping professions and the role of the concept of identity in the context of providing support services are formulated. The model of the client's request is described, which is based on clear distinctions between the levels of needs and the corresponding processes and results in the client's interaction with the helper. Shows how the client request structure relates to the helper’s identity. The model demonstrates how the state of the client, his/her understanding of his/her own situation, how he/she articulates his/her problem and desired state, turning to the consultant in the spontaneous unfolding of his/her own identity, influences the process and result of providing assistance, and accordingly, the role played by the helper for satisfaction specified needs. Distinguishing and understanding a specific range of roles (therapist, skill trainer, coach, "guru") of workers in the field of care allows a professional in this field to see more clearly the limits of the application of these roles, to behave more flexibly and openly in relations with the client, to develop separate competencies in order to qualitatively satisfy the client's needs. Accordingly, the identity of the consultant, as a structure that uses and manifests these roles, receives support for self-acceptance on the basis of professional experience and receiving feedback from the client, for decision-making and the development of one's own professional identity. The described model of the client's request also has potential for application in the educational process, as it allows structuring professional skills for their observation, modeling, training and development during the training of professionals in the helping field. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Педагогічна преса uk
dc.subject допомагаюча професія uk
dc.subject модель запиту клієнта uk
dc.subject ідентичність клієнта uk
dc.subject ідентичність консультанта uk
dc.subject помічник uk
dc.subject терапевт uk
dc.subject експерт uk
dc.subject навичковий тренер uk
dc.subject вчитель uk
dc.subject коуч uk
dc.subject духовний керівник uk
dc.subject гуру uk
dc.subject методологія допомагаючих професій uk
dc.subject освіта професіоналів допомагаючої сфери uk
dc.subject helping profession uk
dc.subject model of client request uk
dc.subject client identity uk
dc.subject consultant identity uk
dc.subject helper uk
dc.subject therapist uk
dc.subject expert uk
dc.subject skill trainer uk
dc.subject teacher uk
dc.subject coach uk
dc.subject guru uk
dc.subject methodology of helping professions uk
dc.subject education of helping professionals uk
dc.title Методологія допомагаючих професій: практика та освіта майбутніх фахівців uk
dc.title.alternative Helping professions methodology: practice and education of future specialists uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 001.8
dc.identifier.doi 10.31392/NPU-VOU.2022.3(86).03


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу