ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Козлакова, Галина | |
dc.contributor.author | Коваленко, Оксана Миколаївна | |
dc.date.accessioned | 2024-10-15T13:41:03Z | |
dc.date.available | 2024-10-15T13:41:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Козлакова, Г. Закарпатські університети та їх роль у збереженні педагогічного персоналу України під час евакуації / Г. Козлакова, О. Коваленко // Вища освіта України : Теоретичний та науково-методичний часопис. – 2022. – № 3. – С. 65-71. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/46322 | |
dc.description.abstract | Статтю присвячено аналізу соціальних, педагогічних і побутових проблем педагогів-переселенців у гуртожитках університетів Закарпатської області. Відзначено значну роль у вирішенні цих проблем в Ужгородському національному університеті, Мукачівському державному університеті та Закарпатському угорському інституті імені Ференца Ракоці II. Звертається увага на реальну фінансову підтримку, що її надавали педагогам-переселенцям громадські та урядові установи Угорщини. Висвітлення усіх подій регулярно відбувалося у регіональній газеті «Карпатський об’єктив» у березні – червні 2022 р. Автори надають короткі історичні відомості про названі вище університети та особливості їх діяльності під час прийому і розташування тимчасово переміщених осіб, зокрема викладачів. Зазначено, що під час тривалого перебування у Закарпатті переселенці-педагоги мали можливість проводити он-лайн заняття зі студентами власних ЗВО, які були розпорошені по всій Україні та за кордоном. Для цього створено спеціальні аудиторії, налагоджено Інтернет-зв'язок, що уможливило проведення навчальних занять, участь у засіданнях кафедр та приймання заліків і рефератів. Отже, набутий під час ковідного карантину досвід дистанційного навчання у 2021 р. знадобився та успішно використовувався у період оголошеного у 2022 р. військового стану в Україні. Аналіз соціальних і педагогічних проблем, що виникали під час постійної зміни умов праці та спілкування педагогів і студентів, засвідчує про справжню мобільність усіх учасників навчального процесу і бажання зберегти основні надбання системи вищої освіти держави. | uk |
dc.description.abstract | An article is devoted to analyze of social, technical, pedagogical and living problems that had place in time of removing and living of pedagogical personal in hostels of Transcarpatian region universities. This is underline an important role in decision of these problems of Rectors and Managers of Ughgorod National University, Mukachev State University and Transcarpatian Hungary Institute named after Ferenc Rakotci II. It is very important to say about the real financial help for educators and members of their families that was makes by society and government organizations of Hungary. The publications in regional newspaper “Karpatian objective” were devoted to all events that connected with removing educators during March-June 2022 year. The Authors represent short historical information about these universities and specific of their activity during work with removing pedagogic personal and children/ That is necessary to reply that during long time living in Transcarpation region educators had possibility to organize on-line lessons and lectures with students of their universities which were removed to other regions of Ukraine and abroad. For these purposes they were defined special auditoriums, Internet-connection other technical means, that give possibilities for education, participation in department sessions and control of results of training, referees and exams. The experience of distant education that had got in 2021 year during the Covid-2019 quarantine was successfully used now when it was declared the war state in Ukraine in 2022. Analyze of social and pedagogical problems that had placed in time of changing conditions of work and communication of educators and students had shown a real active mobility of all participants of educational process and their willing of safety the main fixtures and quality of Ukrainian system of higher education. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Педагогічна преса | uk |
dc.subject | університети Закарпаття | uk |
dc.subject | допомога адміністрації | uk |
dc.subject | внутрішньо переміщені особи | uk |
dc.subject | переселенці | uk |
dc.subject | викладачі | uk |
dc.subject | учителі | uk |
dc.subject | педагоги | uk |
dc.subject | навчальний процес | uk |
dc.subject | спілкування учасників | uk |
dc.subject | евакуація | uk |
dc.subject | дистанційна освіта | uk |
dc.subject | universities of Transcarpathian | uk |
dc.subject | help of administration | uk |
dc.subject | internal mobile personal | uk |
dc.subject | evacuation | uk |
dc.subject | educators | uk |
dc.subject | teachers | uk |
dc.subject | pedagogues | uk |
dc.subject | educational process | uk |
dc.subject | communication of participations | uk |
dc.subject | distant education | uk |
dc.title | Закарпатські університети та їх роль у збереженні педагогічного персоналу України під час евакуації | uk |
dc.title.alternative | Transcarpatian universities and their role in saving of pedagogical staff of Ukraine in time of evacuation | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 681.3:002 | |
dc.identifier.doi | 10.31392/NPU-VOU.2022.3(86).08 |