Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Теорія та практика формування здатності до творчої самореалізації магістрантів музичного мистецтва в процесі вокально-хорового навчання

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Вей Лімін
dc.date.accessioned 2024-09-18T13:23:31Z
dc.date.available 2024-09-18T13:23:31Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Вей Лімін. Теорія та практика формування здатності до творчої самореалізації магістрантів музичного мистецтва в процесі вокально-хорового навчання : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика музичного навчання / Вей Лімін ; наук. консультант Козир Алла Володимирівна ; Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2024. – 457 с. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/46171
dc.description.abstract У дисертації представлено авторський підхід до проблеми формування здатності до творчої самореалізації магістрантів музичного мистецтва у процесі вокально-хорового навчання. Здійснено комплексний системний теоретико-методологічний аналіз зазначеної проблеми на основі системно-цілісного, компетентнісно-усвідомленого, інтенціонально-рефлексивного, комунікативно-технологічного та креативно-діяльнісного підходів. Проведений процесуально-функціональний аналіз окресленої проблеми уможливив визначення основних функцій мистецької освіти: пізнавальної, соціонічної, культурологічної, акмеологічної, ціннісної, діагностичної та творчо-спонукальної. Провідними принциповими положеннями музично-педагогічного навчання магістрантів музичного мистецтва виокремлено принципи: культуровідповідності, інтеграційності, міжкультурної комунікації, свідомості та активності, спонукання до творчого самовираження. Шляхом аналізу та узагальнення філософських, психологічних та педагогічних теорій і концепцій з проблеми творчої самореалізації представлено авторське потрактування основного поняття дослідження та схарактеризовано його структуру, яка складається з низки взаємопов’язаних компонентів: пізнавально-мотиваційного, гностично-цільового, комунікативно-конструктивного, технологічно-проективного та творчо-орієнтованого. Визначено педагогічні умови формування здатності магістрантів музичного мистецтва до творчої самореалізації у процесі вокально-хорової діяльності: створення освітньо-творчого розвиваючого мистецького середовища; забезпечення тьюторского супроводу вокально-хорової діяльності магістрантів музичного мистецтва спрямованого на досягнення готовності до самореалізації; поєднання теоретичного та практичного досвіду студентів факультетів мистецтв для організації оптимального інформаційного оточення. Розроблено методику формування здатності магістрантів музичного мистецтва до творчої самореалізації у процесі вокально-хорової діяльності, яка характеризується збалансованістю складових та охоплює такі етапи роботи: діагностично-пошуковий, проблемно-інформаційний, комплексно-моделюючий, аналітико-оцінний, креативно-прогностичний. Представлено психолого-педагогічне експериментальне дослідження, що проводилося в декілька етапів з урахуванням суб’єктивних і об’єктивних факторів та відповідних методів для забезпечення системності й послідовності у формуванні всіх компонентів досліджуваного феномена. У результаті експериментального дослідження встановлено кількісні та якісні зміни в рівнях сформованості творчої самореалізації магістрантів музичного мистецтва, що підтверджує доцільність упровадження розробленої авторської методики. uk
dc.description.abstract The dissertation presents the author's approach to the problem of forming the ability for creative self-realization of master's students of musical art in the process of vocal and choral training. A comprehensive systematic theoretical-methodological analysis of the specified problem was carried out on the basis of systemic-holistic, competence-aware, intentional-reflexive, communicative-technological and creative-activity approaches. The conducted procedural and functional analysis of the outlined problem made it possible to determine the main functions of art education: cognitive, socionic, cultural, acmeological, value, diagnostic, and creative-motivational. The following principles of cultural relevance, integration, intercultural communication, awareness and activity, encouragement to creative self-expression are distinguished as the leading principles of music-pedagogical training of master's students of musical art. Through the analysis and generalization of philosophical, psychological and pedagogical theories and concepts on the problem of creative self-realization, the author's interpretation of the main concept of the study is presented and its structure is characterized, which consists of a number of interconnected components: cognitive-motivational, gnostic-targeted, communicative-constructive, technological- projective and creatively oriented. Pedagogical conditions for the formation of the ability of master's students of musical art to creative self-realization in the process of vocal and choral activity are defined: the creation of an educational and creative developing artistic environment; provision of tutor support for vocal and choral activities of master's students of musical art aimed at achieving readiness for self-realization; combination of theoretical and practical experience of students of the faculties of arts for the organization of an optimal information environment. A method of forming the ability of master's students of musical art to creative self-realization in the process of vocal and choral activity has been developed, which is characterized by the balance of components and covers the following stages of work: diagnostic-research, problem-informational, complex-modeling, analytical-evaluative, creative-prognostic. At the first stage, the formation of a cognitive and motivational component was carried out, which ensured the formation of the own position of the master of musical arts as a teacher and musician, the expansion of the scope of knowledge about vocal and choral work with school-age students, the methods of vocal and choral work on a choral work, the use of multimedia tools, multimedia environment, as well as modern computer technologies, which increases the interest of masters of musical art in modern phenomena of musical art. The problem-information stage is aimed at the formation of the gnostic-target component. This stage is aimed at deepening the knowledge of masters of musical arts regarding creative self-realization, practicing the skills of masters of musical arts regarding the use of this knowledge in vocal and choral work with secondary school students, mastering the skills of solving problematic educational situations with directing students to musical and creative activities and its practical application. At the third, complex and modeling stage of the experiment, the formation of a communicative and constructive component was implemented in the process of professional training of future music teachers, the purpose of which is the formation of professional knowledge and skills regarding the features of creative manipulation of data for their use during conducting and choral training. The analytical and evaluation stage is aimed at the formation of the technological and projective component. This stage is aimed at the formation of master's students of musical art in the ability to methodical creativity, which includes the ability to determine the forms and methods of vocal and choral work with schoolchildren, free operation of musical material, as well as the application of certain educational methods during the organization of musical and creative activities of schoolchildren. The creative-prognostic stage is aimed at the formation of a creatively oriented component of creative self-realization, and is aimed at solving the tasks of the creative strategy of designing the creative self-realization of master's students of musical art. A psychological-pedagogical experimental study is presented, which was conducted in several stages taking into account subjective and objective factors and appropriate methods to ensure systematicity and consistency in the formation of all components of the studied phenomenon. As a result of the experimental study, quantitative and qualitative changes in the levels of formation of creative self-realization of master's students of musical art were established, which confirms the expediency of implementing the developed author's methodology. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.subject творча самореалізація uk
dc.subject магістранти музичного мистецтва uk
dc.subject вокально-хорове навчання uk
dc.subject концептуальна модель uk
dc.subject етапи експериментальної роботи uk
dc.subject мистецька освіта uk
dc.subject creative self-realization uk
dc.subject stages of experimental work uk
dc.subject art education uk
dc.subject master's students of musical art uk
dc.subject vocal and choral training uk
dc.subject conceptual model uk
dc.title Теорія та практика формування здатності до творчої самореалізації магістрантів музичного мистецтва в процесі вокально-хорового навчання uk
dc.title.alternative Theory and practice of forming the ability to creative self-realization of master's students of musical art in the process of vocal and choral training uk
dc.type Dissertation uk
dc.identifier.udc 378.22.016.:784]:[159.923.2:331.102.312](043.3)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу