У дисертації розглянуто роль і місце прикладної інформатики в системі
навчальних дисциплін освітньої галузі «Технологія» в педагогічному
університеті, досліджено основні освітні напрями, за якими здійснювалася
підготовка педагогічних кадрів до використання засобів і методів прикладної
інформатики в професійній діяльності. Проведено аналіз використовуваних у
вищих навчальних закладах засобів нових інформаційних технологій у
процесі підготовки майбутніх учителів технологій. Розроблено та
обґрунтовано методичну систему навчання основ прикладної інформатики
майбутніх учителів технологій. Для визначення змісту дисципліни
«Прикладна інформатика (для моделювання деталей)» використано
загальнодидактичні та специфічні принципи навчання, компетентністний
підхід та метод експертних оцінок. Розглянуто основні методичні підходи до навчання даної дисципліни. Розроблено критерії оцінювання знань, умінь та
навичок із курсу «Прикладна інформатика (для моделювання деталей)», які
відповідають сучасним вимогам, та визначено рівні і критерії сформованості
готовності майбутнього вчителя технологій до використання засобів
прикладної інформатики у професійній діяльності. Уточнено методику
формування готовності майбутнього вчителя технологій до використання
засобів прикладної інформатики у професійній діяльності та визначено її
структуру. Перевірено ефективність запропонованої методичної системи
навчання основ прикладної інформатики майбутніх учителів технологій.
The role and place of the applied informatics in system of educational
subject of educational field “Technology” in the pedagogical university is
considered, the main educational directions, its realization in preparation of
pedagogical staff to using of means and methods of the applied informatics
structure in his professional activity are researched in the dissertation. The analysis
of in-use in the institutes of higher facilities of new information technologies is
conducted at preparation of future teachers of technologies. The analysis of using
in the institutes of means of new information technologies during preparation of
future teachers of technologies is realized. The methodical system of studies of
basis of the applied informatics of future teachers of technologies is developed and
grounded. For determination of content of discipline «Applied informatics (for
design of details)» are used general didactics and specifical principles of studies,
competence approach and method of expert valuations. The main methodical
approaches to teaching that discipline are considered. The criteria of assessition of
knowledge’s, abilities and skills from a course «Applied informatics (for design of
details)», its answer of modern requirements are developed, levels and criteria of
forming of preparedness the future teacher of technologies to using of means the
applied informatics in professional activity are treated. The methods of formation
of readiness the future teacher of technologies to using of means of the applied
informatics in their professional activity are defined and its structure is determined.
The effectiveness of offering of the methodical system of studies of basis the
applied informatics of the future teachers of technologies is examined.