Проаналізовано результати експериментального дослідження адаптації дітей молодшого дошкільного віку до умов закладу дошкільної освіти засобом ігрової діяльності. Дослідження проведено у три етапи: констатувальний, формувальний та контрольний. Оцінено наступні види критеріїв за допомогою відповідних показників: фізіологічний через частоту та тривалість захворювань, наявність апетиту та рухової активності, перебіг та тривання денного сну; когнітивний через показник мовленнєвої активності, рівень взаємодії з дорослими та з однолітками та рівень набутих соціальних навичок; емоційно-ціннісний через поведінку дитини у момент розставання з батьками, загальний емоційний стан та мотиваційна готовність до відвідування ЗДО, а також поведінковий через активність дитини в ігровій діяльності та інтерес до навчально-виховного процесу. В дослідженні розроблено дидактичну модель процесу адаптації дітей молодшого дошкільного віку засобами сюжетно-рольової гри, яка передбачає здійснення декількох етапів: вступ дитини в ЗДО, прийом дитини в групу, окреслення зони уваги вихователів для визначення зон, планування занять для дітей та виконання планів, які були складені вихователем для адаптації дітей молодшого дошкільного віку. В результаті дослідження апробовано та експериментально підтверджено ефективність адаптаційно-розвивальної програми.
The article conducts an experimental study of the process of adaptation of children of younger preschool age to the conditions of a preschool education institution. The analysis was carried out in the following stages: ascertainment, formative and control. The following types of criteria were evaluated in detail using the relevant indicators, namely physiological due to the frequency and duration of diseases, the presence of appetite and motor activity, the course and duration of daytime sleep; cognitive through the indicator of speech activity, the level of interaction with adults and peers, and the level of acquired social skills; emotional and valuable due to the child's behavior at the time of separation from parents, general emotional state and motivational readiness to attend preschool, as well as behavioral due to the child's activity in game activities and interest in the educational process. The formative stage was conducted on the basis of the developed adaptation and development program for children. The study developed a didactic model of the process of adaptation of younger preschool children by means of a story role-playing game, which involves the implementation of several stages, among which the following are distinguished: the entry of the child into the preschool, the reception of the child into the group, the outline of the area of attention of educators to determine the zones, the planning of classes for children and the implementation of plans that were drawn up by the educator for the adaptation of children of younger preschool age. The conducted research confirmed the effectiveness of the development and adaptation program based on the analysis of children's adaptation levels on the ascertainment stage and on the control stage of the pedagogical experiment. The implementation of the experimental program provided qualified support of the adaptation process in children to the SEN education from educators and parents.