ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Bakka, Yuliia![]() |
|
dc.date.accessioned | 2024-08-29T13:44:00Z | |
dc.date.available | 2024-08-29T13:44:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Bakka, Yu. Activation of Constructive Trends in the Development of Independence in Youth Personality in Light of its Gender Characteristics / Yu. Bakka // Intellectual Archive. - 2023. - Vol. 12, No. 4, October - December. - Pp. 41-55. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45948 | |
dc.description.abstract | The article presents the results of the author's psychological training designed to activate constructive trends in the development of personality independence in young people, considering its gender characteristics: androgynous, feminine, masculine. The article analyzes the effectiveness of the training for the development of personal independence in young people. According to the model of implementing the system of corrective and developmental actions, the indicators of independence were subjected to input control before the psychological impact, output control after the introduction of psychological impact, and comparison of the measurement results before and after the psychological impact in the experimental and control groups of subjects. The following parameters of indirect self-esteem are analyzed: «intrinsic motivation», «independence», «decisiveness», «activity», «initiative», «responsibility», «resilience», «self-knowledge», «self-confidence», «positive self-esteem», «curiosity». The peculiarities of manifestation of indicators of volitional organization of personality are also determined. In this regard, the measurement was carried out according to such indicators of independence as «value and meaning organization of personality», «organization of activity», «determination», «perseverance», «self-control». The specifics of the manifestation of the indicator «interpersonal dependence-intrapersonal independence» before and after the application of the training program are revealed. It has been established that training for the development of personal independence in young people is an effective psychological tool for forming the most important components of independence as a systemic quality of personality: the initiative and autonomous aspects of independence; its regulatory and volitional aspects; as well as aspects related to the realization of an independent lifestyle by a person. | uk |
dc.description.abstract | У статті представлено результати застосування авторського психологічного тренінгу, розробленого для активізації конструктивних тенденцій розвитку самостійності особистості в юнацькому віці з урахуванням її гендерних характеристик – андрогінних, фемінних, маскулінних. Здійснено аналіз ефективності застосування тренінгу розвитку самостійності особистості в юнацькому віці. Згідно моделі реалізації системи коригувально-розвивальних дій, показники самостійності було піддано вхідному контролю до здійснення психологічного впливу, вихідному контролю після запровадження психологічного впливу, порівнянню результатів вимірювання до та після психологічного впливу в експериментальній і контрольній групах досліджуваних. Аналізу піддано такі параметри опосередкованої самооцінки особистості, як-от: «внутрішня мотивація», «незалежність», «рішучість», «активність», «ініціативність», «відповідальність», «життєстійкість», «самопізнання», «упевненість в собі», «позитивна самооцінка», «допитливість». Встановлено також особливості вияву показників вольової організація особистості. У зв’язку з чим вимірювання здійснювалось за такими показниками самостійності, як-от: «ціннісно-смислова організація особистості», «організація діяльності», «рішучість», «наполегливість», «самовладання», «самостійність як незалежність». З’ясовано специфіку вияву показника «міжособистісна залежність-міжособистісна незалежність» до та після застосування тренінгової програми. Встановлено, що тренінг розвитку самостійності особистості в юнацькому віці є ефективним психологічним інструментом формування найважливіших компонентів самостійності як системної якості особистості: ініціально-автономних аспектів самостійності; регулятивних і вольових її аспектів; а також аспектів, пов’язаних з реалізацією особистістю самостійного стилю власного життя. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.subject | youth personality | uk |
dc.subject | independence | uk |
dc.subject | self-initiation | uk |
dc.subject | self-realization | uk |
dc.subject | masculinity | uk |
dc.subject | femininity | uk |
dc.subject | androgyny | uk |
dc.subject | особистість юнацького віку | uk |
dc.subject | самостійність | uk |
dc.subject | самоініціація | uk |
dc.subject | саморегуляція | uk |
dc.subject | самореалізація | uk |
dc.subject | маскулінність | uk |
dc.subject | фемінність | uk |
dc.subject | андрогінія | uk |
dc.title | Activation of Constructive Trends in the Development of Independence in Youth Personality in Light of its Gender Characteristics | uk |
dc.title.alternative | Активізація конструктивних тенденцій розвитку самостійності особистості в юнацькому віці з урахуванням її гендерних особливостей | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.doi | 10.32370/IA_2023_12_5 |