Дисертаційне дослідження присвячене висвітленню методики формування умінь імпровізації у майбутніх викладачів баяна-акордеона у процесі інструментально-виконавської підготовки. У роботі здійснено ретроспективний аналіз поняття «імпровізація», його розуміння в різні часи. Протягом багатьох століть в процесі розвитку музичного мистецтва, покоління музикантів-композиторів приділяли велику увагу питанням, пов’язаним з мистецтвом імпровізації. Здатність до імпровізації була визначальною рисою всіх великих митців минулого. У багатьох з них це проявляється в різноманітних видах музичної діяльності. Формування імпровізаційних умінь майбутніх педагогів баяна-акордеона може пройти через три етапи: аналітичний, практико-діяльнісний та імпровізаційно-творчий. Кожен з цих етапів вимагає застосування мотиваційних, рефлексивних і дослідницьких методів. Ці методи допомагають стимулювати мотивацію студентів, аналізувати свої дії та досліджувати нові можливості у процесі імпровізації. Для досягнення успіху в формуванні імпровізаційних умінь майбутніх педагогів баяна-акордеона запропонована авторська організаційно-методична модель. Ця модель базується на поєднанні індивідуальних, колективних і самостійних форм роботи, а також враховує музичні здібності студентів та їх довузівську підготовку. Очікуваним результатом впровадження цієї методики є позитивна динаміка у формуванні імпровізаційних умінь майбутніх викладачів баяна-акордеона.
Отже, враховуючи основні принципи формування імпровізаційних умінь та створюючи сприятливі педагогічні умови, ми можемо сприяти розвитку творчого потенціалу студентів і досягти позитивних результатів у формуванні їхніх імпровізаційних умінь.
The dissertation research focuses on illuminating the methodology of forming improvisation skills in future accordion teachers during instrumental performance training. The work conducts a retrospective analysis of the concept of "improvisation" and its interpretation over different periods. Throughout many centuries in the evolution of musical art, generations of musician-composers have paid significant attention to issues related to the art of improvisation. The ability to improvise was a defining characteristic of all great artists of the past. In many of them, this ability is manifested in various forms of musical activity. Formation of improvisational skills in future accordion teachers can proceed through three stages: analytical, practical-actional, and improvisational-creative. Each of these stages requires the application of motivational, reflexive, and investigative methods. These methods help stimulate students' motivation, analyze their actions, and explore new possibilities in the improvisation process. To achieve success in forming improvisational skills in future accordion teachers, an original organizational and methodological model is proposed. This model is based on a combination of individual, collective, and independent forms of work, taking into account students' musical abilities and their pre-university training. The expected outcome of implementing this methodology is a positive trend in the formation of improvisational skills in future accordion teachers.
Therefore, by considering the fundamental principles of forming improvisational skills and creating favorable pedagogical conditions, we can promote the development of students' creative potential and achieve positive outcomes in shaping their improvisational abilities.