Дисертація присвячена комплексному дослідженню щодо обґрунтування педагогічних умов корекції дискалькулії учнів початкових класів із порушеннями мовлення у закладі освіти з інклюзивним навчанням. Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в тому, що вперше: розроблено, обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність педагогічних умов корекції дискалькулії учнів початкових класів із порушеннями мовлення (організація вивчення дітей із порушеннями мовлення; організація психолого-педагогічного супроводу дитини з порушеннями мовлення і дискалькулією; організація психолого-педагогічної роботи з формування навичок математичної діяльності; реалізація діяльнісного підходу під час уроків математики та практичної діяльності; навчання через рух і пізнання через органи відчуття; взаємодія учасників команди психолого-педагогічного супроводу з батьками учнів із порушеннями мовлення і дискалькулією; підтримка позитивної мотивації учнів із порушеннями мовлення і дискалькулією до вивчення математики); описано структуру організації психолого-педагогічного супроводу учнів із порушеннями мовлення і дискалькулією у взаємодії основних її блоків: проєктувального (мета, завдання, напрями, принципи, вимоги, методи і засоби) та конструктивного (діагностичний, основний етап, етапу моніторингу, педагогічні умови); схарактеризовано проблему корекції дискалькулії учнів початкових класів із порушеннями мовлення у закладі освіти з інклюзивним навчанням; визначено критерії (наявність дискалькулії та диференціація за її видами; стан розвитку немовленнєвих і мовленнєвих психічних процесів як передумови розвитку математичної компетентності; рівні розвитку словесно-логічного мислення, рівні розвитку мотиваційної сфери) та показники дослідження досвіду математичної діяльності учнів початкових класів із порушеннями мовлення, виявлення дискалькулії, визначення специфічних труднощів у відповідній діяльності. Уточнено та конкретизовано сутність поняття «педагогічні умови» у межах тематики дослідження. Узагальнено фактори схильності до виникнення графічної, вербальної, дислексичної, операційної, практогностичної дискалькулії в учнів початкових класів із порушеннями мовлення, специфічні труднощі математичної діяльності відповідно до розвитку у них пізнавальних процесів. Подальшого розвитку набули наукові уявлення про сутність і реалізацію педагогічних умов корекції дискалькулії у закладах загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням. Практичне значення результатів дослідження полягає у тому, що його результати можуть бути використані при: укладанні навчальних програм та розробленні методичних рекомендацій та посібників для навчання дітей з порушеннями мовлення і дискалькулією; впровадженні у практику роботи закладів загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням методичних шляхів реалізації педагогічних умов корекції дискалькулії в учнів початкових класів із порушеннями мовлення та організаційних засад психолого-педагогічного супроводу; розробці науково-методичного забезпечення підготовки і перепідготовки фахівців інклюзивної освіти. Отримані в дисертаційному дослідженні дані можуть доповнити зміст освітніх компонентів циклу професійної підготовки здобувачів освіти зі спеціальності 016 Спеціальна освіта та запровадження вибіркової компоненти з «Організації психолого-педагогічного супроводу учнів початкових класів із порушеннями мовлення та дискалькулією у закладі освіти з інклюзивним навчанням» та ін. Результати дослідження стануть у нагоді фахівцям-практикам під час викладання дисциплін математичного циклу та вчителям-логопедам у здійсненні корекційного супроводу учнів із порушеннями мовлення і дискалькулією.
The dissertation is devoted to the comprehensive research on the substantiation of pedagogical conditions for dyscalculia correction in primary school pupils with speech disorders in an institution with inclusive education. The scientific novelty of the obtained research results leis in the fact that for the first time: the effectiveness of pedagogical conditions for dyscalculia correction of primary school pupils with speech disorders was developed, substantiated and experimentally verified (organization of the study of children with speech disorders; organization of psychological and pedagogical support of a child with speech disorders and dyscalculia; organization of psychological and pedagogical work on the formation of mathematical skills; the implementation of an activity approach during mathematics lessons; learning through movement and cognition through the senses; the interaction of the participants of the psychological and pedagogical support team with pupils with speech disorders and dyscalculia; support of positive motivation of primary school pupils with speech disorders and dyscalculia for studying mathematics); the structure of the organization of psychological and pedagogical support for pupils with speech disorders and dyscalculia is described in the interaction of its main blocks: projective (goal, tasks, directions, principles, requirements, methods and means) and constructive (diagnostic, main stage, monitoring stage, pedagogical conditions); the problem of dyscalculia correction of primary school pupils with speech disorders in an institution with inclusive education is characterized; criteria (the presence of dyscalculia and differentiation according to its types; the state of development of non-speech and speech mental processes as prerequisites for the development of mathematical competence; levels of development of verbal and logical thinking, levels of development of the motivational sphere) and indicators of research on the experience of mathematical activities of primary school pupils with speech disorders, identification of dyscalculia, determination of specific difficulties in the relevant activity, are defined. The essence of the concept of “pedagogical conditions” within the scope of the research subject has been specified. The factors predisposing to the occurrence of graphic, verbal, dyslexic, operational, practognostic dyscalculia in primary school pupils with speech disorders, specific difficulties in mathematical activities in accordance with the development of their cognitive processes are summarized. The scientific ideas about the essence and implementation of pedagogical conditions for the correction of dyscalculia in institutions of general secondary education with inclusive education gained further development.
The practical significance of research envisages the possibility of using its results while: developing educational programs and methodological recommendations and manuals for teaching children with speech disorders and dyscalculia; introducing into practice of general secondary education institutions with inclusive education of methodological ways of implementing pedagogical conditions for dyscalculia correction of primary school pupils with speech disorders and organizational foundations of psychological and pedagogical support; developing scientific and methodological support for training and retraining of inclusive education specialists. The data obtained in the dissertation research can supplement the content of the educational components of the cycle of professional training of students in the specialty 016 Special education and introduction of an elective component “Organization of psychological and pedagogical support for primary school pupils with speech disorders and dyscalculia in an institution with inclusive education” and so on. The results of the study will be useful to practicing specialists in teaching the disciplines of the mathematical cycle and to speech therapist teachers in providing corrective support for pupils with speech disorders and dyscalculia.