У дисертації досліджено актуальну проблему формування музично-артистичного досвіду майбутніх учителів музики та хореографії в процесі фахової підготовки. Формування музично-артистичного досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва та хореографії полягає в тому, що могутній вплив інтегративного поєднання музики та рухів на естетичний розвиток особистості допомагає студентам не тільки інтенсивніше сприймати художньо-музичні образи мистецьких творів, а й знаходити дієві засоби для їх більш яскравого втілення. В основі організації процесу формування музично-артистичного досвіду майбутніх учителів музики та хореографії лежить структура, яка містить: мотиваційно-інформаційний, когнітивно-регулятивний та творчо-виконавський компоненти. Розроблені та впровадженні педагогічні умови формування музично-артистичного досвіду студентів факультетів мистецтв, а саме: створення діалогових засад творчої взаємодії вчителя та учнів, що сприяє розвитку артистизму у майбутнього вчителя музики та хореографії; активізація концертної діяльності, яка акумулює творчі можливості студентів факультетів мистецтв; забезпечення пріоритету музично-творчого осмислення навчального досвіду студентів. Поетапна методика формування музично-артистичного досвіду майбутніх учителів музики і хореографії була розроблена відповідно до визначених завдань та складається з трьох взаємообумовлених етапів, а саме: спонукально-операційного, змістовно-оцінювального, креативно-модулюючого.
The dissertation examines the actual problem of forming the musical and artistic experience of future teachers of music and choreography in the process of professional training. The formation of the musical and artistic experience of future teachers of musical art and choreography consists in the fact that the powerful influence of the integrative combination of music and movements on the aesthetic development of the personality helps students not only to more intensively perceive the artistic and musical images of artistic works, but also to find effective means for their more vivid embodiment. The basis of the organization of the process of forming the musical and artistic experience of future teachers of music and choreography is a structure that contains: motivational-informational, cognitive-regulatory and creative-executive components. Pedagogical conditions for the formation of the musical and artistic experience of students of the faculties of arts were developed and implemented, namely: the creation of dialogic foundations of creative interaction between the teacher and students, which contributes to the development of artistry in the future teacher of music and choreography; intensification of concert activity that accumulates creative opportunities of students of arts faculties; ensuring the priority of musical and creative understanding of students' educational experience. The step-by-step method of forming the musical and artistic experience of future teachers of music and choreography was developed in accordance with the defined tasks and consists of three mutually determined stages, namely: motivational-operational, meaningful-evaluative, creative-modulating.