Дисертація присвячена теоретико-емпіричному дослідженню взаємозв’язку між розвитком самостійності особистості в юнацькому віці та її гендерними характеристиками. Практичне значення наукових результатів дисертаційного дослідження полягає у розробці та апробації тренінгової програми, спрямованої на розвиток самостійності для активізації конструктивних тенденцій у становленні цілісного образу «Я» особистості в юнацькому віці з урахуванням її гендерних особливостей: андрогінних, фемінних, маскулінних. Практичне значення дисертаційного дослідження полягає також у розробці методичних рекомендацій для практичних психологів відносно специфіки проведення тренінгової роботи з розвитку самостійності особистості юнацького віку з урахуванням її гендерних особливостей. Застосований у роботі психодіагностичний інструментарій може становити методичне підґрунтя для вивчення гендерних аспектів розвитку особистості в юнацькому віці. Теоретичний та емпіричний матеріал може бути використаний у процесі розробки і викладання навчальних курсів для студентів із психології особистості, гендерної психології, вікової та педагогічної психології, психологічного консультування, а також для розроблення спецкурсів з практичної психології. Водночас ми усвідомлюємо, що проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів зазначеної проблеми. Зокрема, подальшого дослідження потребують кроскультурні та вікові гендерні особливості самостійності, розробка та впровадження інноваційних технологій її розвитку з врахуванням виявлених тенденцій.
The dissertation focuses on the theoretical and empirical research of the relationship between the development of individual independence in adolescence and its gender characteristics. The practical significance of the scientific results of the dissertation research consists in the development and pilot-testing of a training program aimed at the development of independence for the activation of constructive tendencies in the formation of a holistic image of the «Self» of the personality in adolescence based on their gender characteristics: androgynous, feminine, masculine. The practical significance of the dissertation research also lies in the development of methodological recommendations for practical psychologists regarding the specific aspects of training activities on the development of the independence of the adolescent based on their its gender characteristics. The psychodiagnostic toolkit used in the work can form a methodological basis for studying gender aspects of personality development in youth. Theoretical and empirical material can be used in the process of developing and teaching educational courses for students in personality psychology, gender psychology, age and pedagogical psychology, psychological counseling, as well as for the development of special courses in practical psychology. At the same time, we are aware that the conducted research does not cover all aspects of the mentioned problem. In particular, further research is required on cross-cultural and age-specific gender characteristics of independence, the development and implementation of innovative technologies for its development based on the identified trends.