Дисертаційна робота присвячена питанню формування спеціальних умінь та навичок майбутніх дизайнерів у процесі фізичного виховання. Актуальність даного дослідження зумовлена пошуком і обґрунтуванням нових засобів оптимізації процесу фізичного виховання студентів-дизайнерів закладів вищої освіти, що базуються на популярних видах рухової активності. Для майбутніх дизайнерів рухова активність не менш важлива. У процесі їх творчої реалізації координація рухів рук відіграє ключову роль у диференціації просторових, силових і часових параметрів дрібних рухів у різноманітних декоративних роботах, орієнтації в просторі, здатності до перемикання видів діяльності. Розроблену методику та критерії оцінювання рівня спеціальних умінь та навичок можна адаптувати до освітнього процесу фізичного виховання студентів творчих спеціальностей закладів вищої освіти.
The dissertation is devoted to the problem of formation of special skills and abilities of future designers in the process of physical education. The relevance of this research is conditioned by the search and justification of new means of optimizing the process of physical education of students-designers of higher education institutions, based on popular types of motor activity. Motor activity is not less important for future designers. When implementing their creative ideas, the coordination of the motor actions of the hands plays a key role. High requirements are placed on differentiating the spatial, power and temporal parameters of small movements in a variety of design works, orientation in space, as well as the ability to switch types of activities. The practical significance of the methodology and testing the level of development of professionally significant coordination abilities of applicants for education in the specialty "Design" is the possibility of their use in the working program for physical education for higher education institutions.