У дисертації проведено аналітичний огляд стану досліджуваної проблеми в теорії та практики професійної підготовки майбутніх учителів до реалізації безпечного освітнього середовища у початковій школі. Здійснено контент-аналіз понятійно-категоріального апарату проблеми формування готовності майбутніх учителів до реалізації безпечного освітнього середовища початкової школи у психолого-педагогічній, правовій та науково-методичній літературі. Визначено критерії, показники та схарактеризовано рівні готовності майбутніх учителів до реалізації безпечного освітнього середовища. Теоретично обґрунтовано структурні компоненти готовності майбутніх учителів. Спроєктовано організаційно-педагогічну модель формування готовності майбутніх учителів до реалізації безпечного освітнього середовища у початковій школі у визначених педагогічних умовах.
Теоретично обґрунтовано та верифіковано ефективність педагогічних умов формування готовності майбутніх учителів до реалізації безпечного освітнього середовища у початковій школі, а саме: застосування широкого спектру методів формування стійкої позитивної освітньо-професійної мотивації майбутніх учителів до реалізації безпечного освітнього середовища у початковій школі; поетапне формування готовності учителів до реалізації безпечного освітнього середовища у початковій школі, починаючи з першого, базово-пропедевтичного етапу, через другий технологічний етап, до третього етапу професійної майстерності; інтеграція проєктної діяльності до змісту професійної підготовки майбутніх учителів шляхом впровадження змістового модуля «Проєктування та реалізація безпечного освітнього середовища у початковій школі». Підтверджено за результатами формувального педагогічного експерименту науково-педагогічну та практичну ефективність розробленого проєкту формування готовності майбутніх учителів до реалізації безпечного освітнього середовища у початковій школі.
The dissertation provides an analytical review of the state of the problem under study in the theory and practice of professional training of future teachers to implement a safe educational environment in primary school. A content analysis of the conceptual and categorical apparatus of the problem of forming the readiness of future teachers to implement a safe educational environment in primary school in the psychological, pedagogical, legal and scientific-methodical literature is carried out. The criteria, indicators and levels of future teachers' readiness to implement a safe educational environment are determined and characterized. The structural components of future teachers' readiness are theoretically substantiated. The organizational and pedagogical model of forming the readiness of future teachers to implement a safe educational environment in primary school in certain pedagogical conditions is designed, based on the integrated use of systemic, environmental, axiological, personality-oriented, competence, activity, methodological approaches and presented in blocks: conceptual and targeted includes the scientific foundations (purpose, approaches and principles) of forming the readiness of future teachers; content reveals the structure of future teachers' readiness to implement a safe educational environment in primary school, which includes communicative, functional, cognitive and pedagogical readiness; procedural includes stages, methods, techniques, forms of organization and means of forming readiness; effective and diagnostic, which illustrates the features of identifying the qualitative levels of readiness acquired by future teachers to implement a safe educational environment in primary school.
Three stages of the implementation of the outlined pedagogical conditions are identified, namely: basic and pedagogical (students master the fundamental scientific and theoretical knowledge of security issues, technologies for designing and implementing a safe educational environment), technological (involves mastering by students of algorithms for the implementation of certain technologies for designing and implementing a safe educational environment in primary school) and professional skills (with the use of innovative active, interactive teaching methods and information and communication tools in accordance with the content of compulsory and elective courses and extracurricular activities with students). The effectiveness of pedagogical conditions for the formation of future teachers' readiness to implement a safe educational environment in primary school has been theoretically substantiated and verified, namely: the use of a wide range of methods for forming a stable positive educational and professional motivation of future teachers to implement a safe educational environment in primary school; phased formation of teachers' readiness to implement a safe educational environment in primary school, starting from the first, basic-pedagogical stage, through the second stage; integration of project activities into the content of professional training of future teachers through the introduction of the content module "Designing and Implementing a Safe Educational Environment in Primary School". Based on the results of the formative pedagogical experiment, the scientific, pedagogical and practical effectiveness of the developed project for the formation of future teachers' readiness to implement a safe educational environment in primary school was confirmed.